Skip to content Skip to navigation

Samochód hybrydowy: ekologiczny wybór. Czy hybryda się opłaca?

Rynek samochodowy podlega ciągłej ewolucji, a samochód o napędzie hybrydowym, zważywszy że jego sprzedaż w Europie ciągle rośnie, stał się ważnym elementem przyszłości motoryzacji.

Użytkowanie tych aut niesie ze sobą wiele korzyści. W ich budowie bowiem, oprócz tradycyjnego silnika spalinowego, zastosowano dodatkowy silnik elektryczny, który przyczynia się do znacznego obniżenia zużycia paliwa zasilającego jednostkę spalinową.

Auto hybrydow e jest zatem pojazdem, którego eksploatacja przyczynia się do ochrony środowiska, poprzez zmniejszenie zużycia paliwa i w efekcie mniejszą emisję CO2 do atmosfery w porównaniu z tradycyjnymi samochodami.

Ekologiczna i czysta technologia hybrydy.

Samochód hybrydowy jest idealnym wyborem dla osoby, która pragnie zadbać o środowisko naturalne poprzez ograniczenie zużycia paliwa i emisji szkodliwych gazów.

Jest to możliwe za sprawą stosowanego w tym ekologicznym samochodzie napędu elektrycznego wspomagającego pracę silnika spalinowego, który spełnia kilka funkcji: zastępuje w niektórych sytuacjach silnik spalinowy, doładowuje akumulator silnika elektrycznego i odzyskuje energię w trakcie hamowania rekuperacyjnego. Stosowanie technologii hybrydowej nie ogranicza się wyłącznie do ochrony środowiska, ale przynosi też oszczędności finansowe.

Użytkowanie auta hybrydowego wiąże się nie tylko z ograniczeniem emisji CO2, ale też innymi korzyściami jak np.:

1. Zmniejszeniem natężenia hałasu, ponieważ napęd hybrydowy jest cichszy od spalinowego,

2. Ekologiczną eksploatacją w ruchu miejskim, ponieważ napęd hybrydowy dobrze sprawuje się w trybie krótkich przebiegów w cyklu miejskim,

3. Prostą obsługą pojazdu, porównywalną z tą, którą dobrze znamy z samochodów z klasycznym silnikiem spalinowym.

Mniej zanieczyszczeń, więcej korzyści.

Kto wybiera samochód hybrydowy, decyduje się na zmniejszenie zużycia paliwa i ograniczenie emisji zanieczyszczeń. Użytkowanie ekologicznej hybrydy wiąże się z obniżeniem kosztów eksploatacji.

Ponadto są to samochody bardzo wygodne w prowadzeniu: znacznie cichsze, o dobrych osiągach i o dużym zasięgu, co zawdzięczają silnikowi spalinowemu.

Korzyści posiadania samochodu hybrydowego, można przedstawić w następujących punktach:

Oszczędność.

Samochody hybrydowe zużywają mniej paliwa dzięki zintegrowanemu silnikowi elektrycznemu.

Ekologia.

Auta hybrydowe są ekologiczne, ponieważ charakteryzują się mniejszą emisją CO2 do atmosfery. Udowodniono ponadto, że osoby kierujące samochodami hybrydowymi są bardziej zrelaksowane od kierowców tradycyjnych aut.

Hybryda, a hybryda plug-in: podobieństwa i różnice.

Zarówno samochód o napędzie hybrydowym jak i hybryda plug-in są pojazdami o bardzo niskiej emisji CO2 i o umiarkowanym zużyciu paliwa, ale różnią się pod względem eksploatacji.

Samochód hybrydowy plug-in jest kolejnym etapem rozwoju technologii hybrydowej i można go traktować jako połączenie rozwiązań napędu hybrydowego i elektrycznego. Auto hybrydowe plug-in wykorzystuje silnik benzynowy tak, jak robi to typowy samochód hybrydowy. Dzięki temu kierowca nie musi się martwić o rozładowanie akumulatora przy pokonywaniu długich tras.

Dodanie „wtyczki” do ładowania prądem z sieci (plug-in) czyni tę hybrydę pojazdem o wiele bardziej wszechstronnym. Możliwość dodatkowego doładowania nie zmusza już do wyłącznego polegania na silniku spalinowym, umożliwiając doładowanie akumulatorów choćby z domowego gniazdka, co automatycznie zwiększa zasięg samochodu i redukuje ilość zużywanego paliwa.


Zasadnicza różnica pomiędzy samochodem hybrydowym, a hybrydą plug-in polega na tym, że ta ostatnia dla doładowania baterii nie potrzebuje silnika spalinowego, gdyż można do tego celu wykorzystać zewnętrze źródło energii elektrycznej.
Hybryda typu plug-in ma zazwyczaj akumulator o większej pojemności, co często pozwala na pokonanie nawet kilkudziesięciu kilometrów wyłącznie w trybie elektrycznym.

Sprzymierzeniec środowiska naturalnego.

Samochód hybrydowy jest bardzo dobrym wyborem dla osób poszukujących auta funkcjonalnego, a przy tym przyjaznego naturze. Co więcej, możemy śmiało powiedzieć, że w porównaniu z tradycyjnymi pojazdami zasilanymi silnikami spalinowymi, pojazd ten jest prawdziwym sprzymierzeńcem środowiska naturalnego. W samochodzie o napędzie hybrydowym, dzięki wykorzystaniu ekologicznego silnika elektrycznego, emisja substancji szkodliwych została zredukowana do minimum.

Jeśli korzystalibyśmy wyłącznie z samochodów hybrydowych, każdego roku uniknęlibyśmy wydzielania do atmosfery 247 milionów ton CO2. Zastosowanie zintegrowanego silnika elektrycznego, ogranicza zużycie paliwa wykorzystywanego przez silnik spalinowy.

Zastosowanie technologii hybrydowej, odczuwalne jest szczególnie w ruchu miejskim, podczas którego cichy i bezemisyjny silnik elektryczny, staje się prawdziwym sprzymierzeńcem środowiska.

Hybrid

W 2020 r. Fiat wprowadził na rynek dwa modele hybrydowe: Panda Hybrid i 500 Hybrid. Te pojazdy z sukcesem zagościły w świecie hybryd wybieranych przez europejskich kierowców, którzy jeszcze nie mieli okazji poznać zalet elektrycznej mobilności z pierwszej ręki. Te dwa modele, których nazwa wynika z zastosowania 12-woltowego silnika elektrycznego przy pasku rozrządu (Belt Starter Generator – BSG), przetarły szlaki marki Fiat ku w pełni zelektryfikowanej gamie pojazdów.

Architektura BSG jest źródłem realnych korzyści dla każdego, kto zasiądzie za kierownicą. Dokładniej mówiąc, silnik elektryczny wspomaga tradycyjny silnik spalinowy, skutkując płynniejszym i cichszym działaniem. Zapewnia zastrzyk mocy podczas ponownego uruchamiania i doładowanie podczas przyspieszania. Wynikiem tego jest płynniejsze zatrzymywanie się i ruszanie na światłach lub w korku, co stanowi prosty i wydajny sposób ograniczenia zużycia paliwa i emisji CO2.

W 2022 r. Fiat rozbudowuje te fundamenty, dodając do swojej gamy zelektryfikowanych pojazdów dwa modele hybrydowe: Tipo i 500X. Te dwa samochody są odpowiedzią na potrzeby kierowców domagających się przestronnych i uniwersalnych pojazdów. Dzięki przełomowej technologii wykorzystującej ten sam silnik elektryczny 12 V BSG i silnik elektryczny 48 V osiągający do 15 kW mocy, Tipo i 500X czerpią wiele korzyści z elektryfikacji.

Warte uwagi jest także nawet o 10% mniejsze zużycie paliwa*. Dobre dla środowiska i dla Twojego portfela, a to dopiero początek.

Silnik elektryczny w Tipo i 500X jest umieszczony między silnikiem spalinowym a skrzynią biegów. Takie umiejscowienie jest niezbędne, aby zapewnić ko rzyści i zastrzyk energii, nie tracąc komfortu i uczucia korzystania z tradycyjnego silnika. 15 kW mocy generowanej przez silnik elektryczny jest pod ręką, aby zapewnić cichy start i złagodzić przejścia z zatrzymywania się do ruszania i zmiany biegów, co skutkuje zauważalnie cichszą jazdą. Pozwala nawet na jazdę z wykorzystaniem samego silnika elektrycznego przez ograniczony czas przy niższych prędkościach.

W przeciwieństwie do napędu Plug-in Hybrid, nowe modele hybrydowe nie wymagają korzystania z sieci elektrycznej. Akumulator pojazdu jest ładowany na dwa sposoby. Pierwszy wykorzystuje funkcję e-coasting, która jest aktywowana, gdy pojazd zwalnia; natomiast drugi sposób to hamowanie odzyskowe: gdy pojazd hamuje, silnik elektryczny wykorzystuje „ujemny” moment obrotowy do ładowania akumulatora. W modelach hybrydowych silnik elektryczny wspomaga również silnik spalinowy, poprawiając przyjemność i dynamikę jazdy. Podczas przyspieszania 15 kW mocy zwiększa moment obrotowy przekazywany na koła dla natychmiastowego przyspieszenia, a podczas hamowania dla płynniejszego, skuteczniejszego zatrzymania się.

*W porównaniu z silnikiem benzynowym 1.0 120 KM

Architektura hybrydowa opracowana przez Fiata posiada unikalne funkcje, które dają wymierne korzyści, zależne od warunków drogowych i stanu naładowania akumulatora:

  E-Creeping: pojazd może się wolno poruszać korzystając tylko z silnika elektrycznego: wystarczy zwolnić hamulec, gdy silnik spalinowy jest wyłączony.  

  E-Launch: pojazd może ruszać z miejsca korzystając tylko z silnika elektrycznego, gdy silnik spalinowy jest wyłączony: wystarczy zwolnić hamulec i wcisnąć pedał gazu.

  E-Queuing: funkcja idealnie wspierająca jazdę w korku i obszarach zagęszczonego ruchu: pojazd może używać funkcji Stop&Go wraz z E-Creeping.

  E-Parking: wszystkie manewry parkowania na pierwszym biegu i biegu wstecznym są wykonywane z wykorzystaniem wyłącznie silnika elektrycznego.

Te funkcje oferują praktyczne wprowadzenie mobilności elektrycznej do życia codziennego kierowców i są kolejnym krokiem Fiata w kierunku w pełni zelektryfikowanej gamy pojazdów. Przyszłość jest bardziej ekologiczna i optymistyczna, gdy siedzisz za kierownicą jednego z tych hybrydowych modeli.

NOWY 500X HYBRID

gdfg
DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

NOWE TIPO HYBRID

sdf
DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ