Skip to content Skip to navigation
24.06.2020

urodziny Fiata Panda

Prześledzenie historii Fiata Pandy to jak przeglądanie albumu zdjęć i wspomnień 40-latka, który zmieniał się wraz z upływem czasu, jednak zawsze pozostając wiernemu sobie. Właśnie tu tkwi tajemnica sukcesu samochodu miejskiego Fiata: samochodu na każdą okazję, nazwanego po premierze w 1980 roku podczas Salonu Samochodowego w Genewie, „magicznym pudełkiem” pełnym oryginalnych, genialnych i zaskakujących rozwiązań.

Początkowo Panda opierała się na silnikach z Fiata 126 i 127 montowanych w modelach Panda 30 i Panda 45, zaś w 1983 roku wprowadzono prosty i wydajny układ napędowy 4x4. W 1986 r. pojawiła się nowa rodzina silników Fire. W tym samym roku Panda była także pierwszym samochodem w segmencie A z silnikiem diesla.

W 2003 r. wprowadzono na rynek drugą generację Pandy, jeszcze bardziej funkcjonalną i wszechstronną, a jednocześnie oferującą inteligentne wyposażenie. W 2006 r. na scenę wjeżdżają dwie wersje: Panda 100 HP, mały sportowy samochód wyposażony w 16-zaworowy silnik 1.4 o mocy 100 KM oraz Panda Natural Power z ośmiozaworowym silnikiem 1,2 Fire Natural Power z podwójnym zasilaniem benzyna-metan. W 2008 r. pojawiła się również wersja z podwójnym zasilaniem benzyna-LPG.

Wraz z premierą trzeciej generacji Pandy, która miała miejsce podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie w 2011 roku, miejski samochód Fiata powraca do Włoch, jego produkcja zostaje uruchomiona w zakładzie w Pomigliano d'Arco. Jest to okres, w którym coraz większą wagę odgrywa zrównoważony rozwój, dlatego też potrzebne są rozwiązania przyjazne dla środowiska. Na Targach Motoryzacyjnych w Paryżu debiutuje Fiat Panda TwinAir Turbo Natural Power zasilana metanem, charakteryzująca się minimalnym wpływem na środowisko.

Najnowsza Panda wyposażona jest w litrowy, trzycylindrowy silnik FireFly z technologią mild-hybrid o mocy 70 KM, zestawiony z silnikiem elektrycznym BSG (Belt integrated Starter Generator) o mocy 3,6 kW. Jest to technologia pozwalająca obniżyć zużycie paliwa i emisję CO2 w doskonałym stylu Fiata i prowadząca markę w kierunku coraz bardziej ekonomicznej i demokratycznej mobilności, właśnie takiej, jaką reprezentuje Panda.