Skip to content Skip to navigation
02.02.2020

Od „Junaka” i „Malucha” do Pandy i 500. Fiat świętuje 100-lecie marki w Polsce

2020 to jubileuszowy rok dla marki Fiat w Polsce. 100 lat temu – 2 lutego 1920 roku – została podpisana umowa, na mocy której w Warszawie powstała spółka akcyjna Polski Fiat.

Samochody słynnego turyńskiego producenta pojawiły się na ziemiach polskich już w 1906 r. Z kolei sam kontrakt o utworzeniu w Warszawie spółki Polski Fiat, zajmującej się sprzedażą samochodów, podpisano po I Wojnie Światowej – 2 lutego 1920 r. Pierwsza modele – za sprawą kryzysu gospodarczego – zaczęły jednak powstawać nad Wisłą dopiero dekadę później, dzięki umowie na produkcję licencyjną. Zawarta została w 1931 r. i była jedną z pierwszych tego typu umów w historii marki. Na początku tej współpracy Polacy produkowali m.in. tzw. Polskiego Fiata 508 „Junaka” i Polskiego Fiata 518 „Mazura”. Okres tej działalności wkrótce przerwała najpierw wojna, a później nastroje zimnowojenne. Ostatecznie współpraca została wznowiona w 1965 r. w warszawskiej FSO. Z czasem w Polsce produkowano także inne słynne modele turyńskiej marki: 125p, a później legendarnego „Malucha”. Ten drugi początkowo wyjeżdżał tylko z fabryk w Bielsku-Białej, ale od 1975 r. produkowano go także w Tychach. To zmieniło się w 1991 r., kiedy w tyskim zakładzie zastąpiono go innym kultowym modelem – Cinquecento. Okazało się to dla naszego kraju ogromnym wyróżnieniem. Był to pierwszy taki przypadek, kiedy światowy producent samochodów wybrał jeden z krajów „zza żelaznej kurtyny” do produkcji tak znaczącego modelu, który miał być przeznaczony do sprzedaży na wszystkich rynkach europejskich. Z tyskich fabryk zresztą wyjeżdżał w 1997 r. także jego następca, Seicento, który rok później trafił najpierw na włoski rynek, a potem do innych krajów. Późniejsze znaczące wydarzenia dla historii Fiata w Polsce to m.in. ulokowanie produkcji Pandy w Tychach, w którą zainwestowano 570 mln euro, a także Fiata 500 – 50 lat po debiucie jego poprzednika. Oba modele otrzymały tytuł „Car of the Year” – Panda w 2004 r., a Fiat 500 w 2008. Warto wspomnieć, że w Polsce produkowano także wiele innych modeli Fiata, m.in.: Punto, Bravo, Brava, Marea, Ducato, Uno, Siena czy Palio Weekend. Obecnie Zakład FCA Poland produkuje Fiata i Abartha 500 oraz Lancię Ypsilon. Od 1971 do 2019 roku fabryki bielska i tyska wypuściły w świat przeszło 12 milionów samochodów, w tym ponad 2 miliony kultowego modelu 500. Dzięki tak bogatej historii marki Fiat, FCA Poland została doceniona przez wiele mediów za prawie stuletnią aktywną obecność w Polsce oraz za szczególny wkład w rozwój polskiej motoryzacji.

Poznaj więcej szczegółów na: https://100latwpolsce.fiat.pl/