Kierowani marzeniami
Gotowy na podróż w czasie do naszej historii? Przesuwaj kursor po osi czasu, wybierz datę i odkrywaj najważniejsze momenty w 120-letniej historii Fiata.
1899
Grupa biznesmenów i profesjonalistów z Turynu decyduje się połączyć siły, aby zrealizować wspólne marzenie: włoską fabrykę samochodów, która zapewni “demokratyczną mobilność”.
Dnia 11 lipca 1899 r. w Turynie powstała firma Fiat: Fabbrica Italiana Automobili Torino (Włoska Fabryka Samochodów w Turynie). Tego samego roku ruszyła oficjalna produkcja, a na rynek wszedł pierwszy Fiat w historii - Fiat 3½ HP.
La fondazione
Fiat 3/2 HP
Fiat 3/2 HP
Fiat 3/2 HP
Fiat 3/2 HP
1903
Grupa biznesmenów i profesjonalistów z Turynu decyduje się połączyć siły, aby zrealizować wspólne marzenie: włoską fabrykę samochodów, która zapewni “demokratyczną mobilność”.
Dnia 11 lipca 1899 r. w Turynie powstała firma Fiat: Fabbrica Italiana Automobili Torino (Włoska Fabryka Samochodów w Turynie). Tego samego roku ruszyła oficjalna produkcja, a na rynek wszedł pierwszy Fiat w historii - Fiat 3½ HP.
1910
W 1910 r. Fiat odnowił swoją ofertę wprowadzając na rynek Fiata „Tipo”.
Wykorzystanie ustandaryzowanych części umożliwia racjonalizację kosztów i produkcji, dzięki czemu powstaje samochód zarówno niezawodny, jak i dostępny dla każdego.
Te cechy zadecydowały o sukcesie Fiata Tipo i przez kolejne lata powstawały różne wersje tego pojazdu, od 1 do 6, z różnymi pojemnościami silnika.
1911
Fiat wziął udział w pierwszych zawodach sportowych w 1901 r. z modelami 8 HP i 12 HP, więc firma z pewnością rozumie jak ważne są wyścigi samochodowe służące jako pole treningowe dla nowych technologii przed zastosowaniem ich na linii produkcyjnej. W 1911 r. Fiat S61 z 1908 r. wygrał Grand Prix Ameryki, podczas gdy Fiat S76 Record z 1910 r. został nazwany „Belva di Torino” (co dosłownie oznacza Bestia z Turynu) z powodu jego osiągów. W 1924 r. został stworzony Fiat SB4 Eldridge, lepiej znany jako „Mefistofeles”, w celu bicia rekordów prędkości.
Fiat S76 record
8 HP
12 HP Corsa
8 and 12 HP
Ernest Eldridge
Felice Nazzaro
Len Gibbs
Mefistofele
Mefistofele
S61 at the Grand Prix
S76 record
Teddy Tetzlaff
Felice Nazzaro
1912
Fiat “Zero”, znany także jako Fiat 12/15 HP, był pierwowzorem użytkowych samochodów Fiata.
Pod przyciągającą oko karoserią, zaprojektowaną z pomocą bardzo młodego Pininfariny, samochód miał bardzo prostą, wydajną i niezawodną konstrukcję mechaniczną, która była oferowana w wersji Torpedo za zaledwie 8 tys. lirów – prawdziwy rekord pod względem dostępności w tamtych czasach.
Samochód zawdzięcza swój sukces jakości, stylowi i dostępności; W latach 1912 – 1915 Fiat wyprodukował ponad 2 tys. Egzemplarzy tego modelu.
Fiat Tipo
Fiat Tipo
Zero
Zero
Zero
1916
W tym roku rozpoczęła się budowa fabryki Lingotto, będącej jednym z najważniejszych przykładów europejskiej architektury przemysłowej. Zaprojektowana przez Giacomo Mattè Trucco, reprezentuje ambitne włoskie pragnienie innowacji i uprzemysłowienia. Fabryka została otwarta dnia 22 maja 1923 r. w obecności króla Włoch Wiktora Emanuela III.
Pope Pio XI
Agnelli and Nazzaro
Felice Nazzaro
Lingotto
Lingotto
500 Topolino
The track
The ramp
Vittorio Emanuele III
1932
Fiat 508 Balilla, rewolucyjny w swoich czasach pojazd pokazany po raz pierwszy na Milan Motor Showw dniach 17 - 27 kwietnia 1932, był natychmiastowym sukcesem. Pierwsza Balilla była czterodrzwiowym sedanem z drewniano-żelazną karoserią, który osiągał prędkość 80 km na godzinę i kosztował zaledwie 10 tys. 800 lirów. Był jednym z najpopularniejszych samochodów we Włoszech, uwielbianym przez ludzi i docenianym przez prasę.
Fiat 508 Balilla
Fiat 508 Balilla
Fiat 508 Balilla
1936
W roku 1936 narodził się Fiat 500 A Topolino (w dosłownym tłumaczeniu "mała mysz", a także włoskie imię Myszki Miki). W tym czasie był to najmniejszy produkowany seryjnie samochód na świecie. Jego produkcja była odpowiedzią na kryzys ekonomiczny, który nastał we Włoszech po wybuchu II wojny światowej i zapoczątkowała powstanie sektora samochodów ekonomicznych. Został nazwany Topolino z powodu swojego kształtu i niewielkiego rozmiaru.
Fiat 500 A Topolino
Fiat 500 A Topolino
Fiat 500 A Topolino
Fiat 500 A Topolino
Fiat 500 A Topolino
Fiat 500 A Topolino
1939
Mirafiori jest nie tylko siedzibą przemysłową Fiata w Turynie, ale takżę najstarszą wciąż funkcjonującą fabryką w Europie. Została otwarta 15 maja 1939 r., aby zwiększyć produkcję samochodów o mniejszej pojemności silnika, które każdemu oferowały mobilność w rozsądnej cenie. Wraz z końcem drugiej wojny światowej produkcja samochodów ruszyła pełną parą. Wypuszczono na rynek drugą generację modelu 500 A oraz przeniesiono tu linie produkcyjne Fiata 1100.
Mirafiori
500C Topolino
The establishment
500 Topolino
Mirafiori
Opening
Mirafiori
1947
Fiat 1100 S jest rzadkim klejnotem wyprodukowanym w zaledwie kilkuset egzemplarzach. Inwestycja w ten sportowy sedan z wyrafinowanymi rozwiązaniami mechanicznymi szybko się zwróciła. W wyścigu 1000 Miglia w 1947 roku wszystkie cztery “Berlinetty” 1000 S ukończyły zawody w pierwszej dziesiątce, odpowiednio na piątym, szóstym, siódmym i dziewiątym miejscu. Lecz nie tylko sukces rajdowy przyczynił się do sławy tego samochodu – jego charakterystyczny “ryjek” rozsławił go na całym świecie.
Pininfarina
1100S
1100S
1100S
1948
W 1948 r. firma wprowadziła model 500 B “Giardiniera”, jedno z pierwszych kombi produkowanych na większą skalę, z ekskluzywnymi listwami bocznymi z jesionu i płyty pilśniowej Masonite. Nazwa “Giardiniera” była inspirowana określeniem wózków używanych przez ogrodników do przewożenia swoich produktów. Mimo że produkcja trwała tylko nieco ponad rok, wyprodukowano ponad 21 tys. egzemplarzy tego modelu.
Fiat 500 B (“Giardiniera”)
Giardiniera
Giardiniera
1951
Fiat Campagnola, którego używano wyłącznie do celów rolniczych, był modelem produkowanym na szeroką skalę od 1951 r. Wyposażony w stalową ramę z częściami wzdłuż i wszerz pojazdu, był innowacyjnym samochodem w swoich czasach. Zapisał jedną z najważniejszych kart w powojennej historii motoryzacji pokonując Afrykę z południa na północ w 11 dni i 4 godziny.
Fiat Campagnola
Fiat Campagnola
1952
W 1952 r. nowy Fiat 8V odrodził się z bardziej sportowym wyglądem. Samochód ten, wyposażony w niezależne zawieszenie i karoserię z włókna szklanego, z włoską duszą oraz wyjątkowym i eleganckim designem, został zaprojektowany przy kreatywnym i technicznym wsparciu takich ikon motoryzacji jak Ghia, Bertone, Zagato, Vignale i Farina. Fiat 8V jest ukłonem w stronę Ameryki, głównie z powodu jego ośmiocylindrowego silnika w kształcie litery V.
Fiat 8V
Fiat 8V
Fiat 8V
Fiat 8V
1953
Rodzi się całkowicie nowy samochód. Wypuszczone na rynek w 1953 r. modele 1100/103 Typ A i Typ B charakteryzowały się nowoczesną czterodrzwiową konstrukcją, odpornym nadwoziem i nowoczesnym trójbryłowym designem. W tym samym roku Fiat 1100 E ukończył swoją pierwszą podróż dookoła świata z jednym kierowcą.
Fiat 1100/103
Fiat 1100/103
1955
Dwumiejscowy, dwudrzwiowy samochód w stylu amerykańskim z nadwoziem typu spider, stworzony również w celu zaspokojenia potrzeb prywatnych pilotów podczas zawodów. Fiat 1100 TV Trasformabile narodził się w 1955 r. i gwarantował znakomite osiągi, prędkość i kontrolę. 571 wyprodukowanych egzemplarzy było wyposażonych w ulepszony silnik i niezależne przednie zawieszenie z drążkiem stabilizatora.
Fiat 1100 TV Trasformabile
Fiat 1100 TV Trasformabile
Fiat 1100 TV Trasformabile
Fiat 1100 TV Trasformabile
1956
Rodzi się Fiat 600 Multipla, pierwszy wyprodukowany minivan. Lekki i szybki samochód, z wyjątkowo dopracowaną linią nadwozia, który odnosi natychmiastowy sukces. Siłą tego prostego rodzinnego samochodu jest funkcjonalność - może nim podróżować od 4 do 6 osób lub 2 osoby, po przekształceniu w wersję taxi.
Fiat 600 Multipla
Fiat 600 Multipla
Fiat 600 Multipla
Fiat 600 Multipla
1957
Nowa 500 była ewolucją rewolucyjnego modelu 500 Topolino. Została zaprojektowana w odpowiedzi na zapotrzebowanie na samochód zarazem ekonomiczny i praktyczny. Nowa 500 jest samochodem, który podjął wyzwanie techniczne zredukowania rozmiaru każdej z części, zachowując jednocześnie swego młodego, ponadczasowego i kultowego ducha.
Fiat 500
Fiat 500
Fiat 500
Fiat 500
Fiat 500
Fiat 500
Fiat 500
Fiat 500
Fiat 500
Fiat 500
Fiat 500
1966
Fiat 124 jest teraz dostępny również w wersji rodzinnej, a Pininfarina prezentuje Sport Spider. Debiutuje również Dino Spider, ale to nie wszystko: Fiat podpisuje umowę z ZSRR na skonstruowanie Togliattigradu, małego miasteczka nad Wołgą, przekształconego w prawdziwe motoryzacyjne miasto.
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Dino Spider
Fiat 124 Dino Spider
Fiat 124 Dino Spider
Fiat 124 Dino Spider
Togliattigrad
1967
Nowy zakład Rivalta uruchamia produkcję nowych modeli 850 Coupé i 124 Spider. W latach 1976-1977 Fiat stawia jeden z najważniejszych kroków w branży produkcyjnej i technologii stosowanej wprowadzając Robogate – zautomatyzowany zakład produkcyjny zbudowany przez Fiat Comau, łączący różne technologie zarządzane przez jeden system IT. System ten, potrafiący rozpoznać i zespawać ze sobą różne części nadwozia w pełni automatycznie, zapoczątkował powstanie kultowych modeli, takich jak Ritmo, Uno i Tipo.
Fiat 124 Spider
Fiat 850 Coupé
Fiat 850 Coupé
1968
Zaprojektowany jako pojazd do ruchu miejskiego w dużych miastach, nowy Fiat 850 City Taxi z 1968 r. miał formalno-funkcjonalny wygląd, przestronne wnętrze i ograniczone rozmiary zewnętrzne ułatwiające prowadzenie. Wraz z odbiornikiem radiowym, wyposażenie samochodu było naprawdę imponujące jak na swoje czasy.
Fiat 850 City Taxy
City Taxy
1971
Spadkobierca modelu 850, Fiat 127 symbolizuje prawdziwą rewolucję w branży motoryzacyjnej dzięki zamontowanemu poprzecznie silnikowi, zawieszeniu przedniemu McPherson i połączonemu z nim tylnemu zawieszeniu. Więcej przestrzeni, więcej komfortu, więcej bezpieczeństwa dzięki poprawionej przyczepności do jezdni, stabilności i hamowaniu. Kultowy samochód dla każdego kto żył w latach siedemdziesiątych.
Fiat 127
Fiat 127
Fiat 127
Fiat 127
Fiat 127
Fiat 127
1972
Prezentacja i rozpoczęcie produkcji Fiata 126. Model ten jest następcą Nowego Fiata 500, ale posiada kompletnie przemodelowane 4-miejscowe nadwozie, silnik o poj. 594 cm3, większą prędkość maksymalną i zsynchronizowane przełożenia trzech górnych biegów.
Fiat 126
Fiat 126
1978
Fiat Ritmo był jednym z najbardziej udanych modeli Fiata w historii. Stworzony, aby być rozpoznawalnym na pierwszy rzut oka. Jego najbardziej oczywistą cechą charakterystyczną były proste i łamane linie 3- lub 5-drzwiowego nadwozia zawarte w 4-metrowym samochodzie.
Fiat Ritmo
Fiat Ritmo
1980
Panda została wypuszczona w dwóch wersjach: 30 z ulepszonym silnikiem z modelu 126 oraz 45 z silnikiem ze 127. Fiat Panda 30 wkrótce stał się jednym z ulubionych samochodów miejskich we Włoszech, znany głównie ze swojej wytrzymałości i funkcjonalności.
Fiat Panda
Fiat Panda
Fiat Panda
1983
Fiat Uno, poprzednik Punto, zostaje zaprezentowany na przylądku Canaveral. Rewolucyjny w świecie małych samochodów, stał się ogromnym i natychmiastowym sukcesem, gdy zdobył tytuł Samochodu Roku w 1984 r. na zawsze uosabiając koncepcję popularnego samochodu dostępnego dla każdego.
Fiat Uno
Fiat Uno
Fiat Uno
Fiat Uno
Fiat Uno
1988
Fiat Tipo został zaprojektowany jako 5-miejscowy pojazd z dwiema strefami, aby jak najlepiej wykorzystać przestrzeń. Rezultatem tego innowacyjnego projektu jest samochód o imponujących osiągach, wysokim poziomie komfortu i bezpieczeństwa, w pełni realizujący koncepcję innowacyjności z dojrzałym wnętrzem.
Fiat Tipo
Tipo
Tipo
Tipo
Tipo
Tipo
1990
Panda Elettra, bezemisyjna wersja Pandy, debiutuje na rynku. Oparta na 750 Fire, dysponuje zasięgiem do 100 km i osiąga prędkość maksymalną 70 km na godzinę. Była wyposażona w niewielki palnik, który mógł uruchomić ogrzewanie pozwalając na oszczędzanie baterii, a układ przeniesienia napędu był oparty o 4-biegową skrzynię biegów.
Fiat Panda Elettra
Panda Elettra
Panda Elettra
1993
Nowy Fiat Punto i Punto Cabrio wchodzą na rynek. Fiat Punto, zaprezentowany na Frankfurt Motor Show w 1993 r., jest samochodem użytkowym w pełnym tego słowa znaczeniu i jednym z największych sukcesów Fiata. Punto Cabrio, wersja tego wspaniałego włoskiego klasyka ze składanym dachem odróżnia się również silnikiem benzynowym o mocy 60 lub 88 KM.
Fiat Punto
Fiat Punto
Fiat Punto
Fiat Punto
1994
Powstaje Fiat Barchetta z nadwoziem typu spider i silnikiem 1,8 l zaprojektowanym przez Andreasa Zapatinasa, który wpadł na pomysł linii zaczynającej się od maski i wyglądającej jakby wpadała do przedziału pasażerskiego. Samochód był zauważalnym sukcesem, prezentującym się jako ekonomiczny, ale niezawodny spider.
Fiat Barchetta
Fiat Barchetta
Fiat Barchetta
Fiat Barchetta
Fiat Barchetta
Fiat Barchetta
Fiat Barchetta
Fiat Barchetta
Fiat Barchetta
2007
Nowy Fiat 500 wchodzi na rynek. Ta czterokołowa ikona wraca na drogi w całkowicie nowej odsłonie, która zostawi trwały ślad. Ponadto, w jego kompaktowym wnętrzu uzyskano nowy poziom komfortu.
Fiat 500
Fiat 500
Fiat 500
Fiat 500
L’evento di presentazione di Fiat 500
L’evento di presentazione di Fiat 500
L’evento di presentazione di Fiat 500
L’evento di presentazione di Fiat 500
L’evento di presentazione di Fiat 500
L’evento di presentazione di Fiat 500
L’evento di presentazione di Fiat 500
L’evento di presentazione di Fiat 500
L’evento di presentazione di Fiat 500
Fiat 500
2012
Po raz pierwszy zaprezentowany zostaje Fiat 500L. Ze stylistycznego punktu widzenia przypomina dwie różne, ale rozpoznawalne filozofie wzornictwa i jest prezentowany jako fuzja Fiata 500 z 1957 r. i Fiata Multipla z 1956 r. Duży przedział pasażerski zyskał na wszechstronności dzięki przesuwanym siedzeniom.
Fiat 500L
Fiat 500L
Fiat 500L
Fiat 500L
Fiat 500L
Il lancio web di Fiat 500L
Fiat 500L
Fiat 500L
Fiat 500L
2014
Prezentacja Fiata 500X, miejskiego SUVa kładącego nacisk na styl. W tym samym roku z połączenia dwóch grup przemysłu motoryzacyjnego, Fiata i Chryslera, powstaje FCA: Fiat Chrysler Automobiles.
L’evento di presentazione di Fiat 500X
L’evento di presentazione di Fiat 500X
L’evento di presentazione di Fiat 500X
L’evento di presentazione di Fiat 500X
L’evento di presentazione di Fiat 500X
L’evento di presentazione di Fiat 500X
500X e Dynamo
Il lancio web di Fiat 500X
2019
Fiat świętuje swoje 120-lecie specjalną serią samochodów: Nowa Rodzina 500 120th, zaprezentowana na Geneva International Motor Show. Wyróżnia się ona dwukolorowym wykończeniem Tuxedo, oraz wyjątkową kompatybilnością z Apple Music.