Słownik

  1. a
  2. b
  3. c
  4. d
  5. e
  6. f
  7. g
  8. h
  9. i
  10. j
  11. k
  12. l
  13. m
  14. n
  15. o
  16. p
  17. q
  18. r
  19. s
  20. t
  21. u
  22. v
  23. w
  24. x
  25. y
  26. z

Airbag

Co to jest

Poduszka powietrzna to element bezpieczeństwa pasywnego, który włącza się w razie wypadku, chroniąc pasażerów przed urazami.
Istnieją różne rodzaje poduszek powietrznych, wśród których najpopularniejsze to:
- poduszki powietrzne czołowe w desce rozdzielczej i w kierownicy
- poduszki powietrzne boczne w fotelach auta
- poduszki powietrzne chroniące kolana kierowcy
- kurtyny boczne zamontowane powyżej bocznych okien auta.

Airbag - immagine

Jak działa

Poduszka powietrzna to balon, który w przypadku gwałtownego uderzenia momentalnie się napełnia. Balon ten uniemożliwia kierowcy i pasażerom uderzenie o sztywne elementy auta. Natychmiast po wypadku napełnia się, aby jak najbardziej złagodzić uderzenie.
Poduszka powietrzna może być użyta tylko jeden raz i po użyciu musi zostać wymieniona.
Pomimo mniejszych obrażeń w porównaniu do uderzenia o deskę rozdzielczą czy kierownicę, na skutek wybuchu poduszki powietrznej następuje uderzenie ciała o fotel i jego odbicie, dlatego bardzo ważne jest zapinanie pasów bezpieczeństwa.

Historia

Poduszka powietrzna została wymyślona w 1952 roku przez Amerykanina Johna W. Hetricka, ale badania prowadzone nad jej udoskonaleniem spowodowały, że pojawiła się ona w amerykańskich samochodach dopiero na początku lat '70. Po jej wprowadzeniu pojawiło się wiele kontrowersji, które poddawały w wątpliwość jej faktyczną użyteczność. W latach '80 została ostatecznie uznana jako ważny element bezpieczeństwa drogowego, stosowana jednak tylko i wyłącznie z pasami bezpieczeństwa.
W Europie została wprowadzona dopiero w pierwszej połowie lat '90, a ostatecznie przyjęta jako standard dopiero po 2000 roku. Aktualnie trudno jest znaleźć nowo wyprodukowany samochód, w którym nie byłyby montowane przynajmniej czołowe poduszki powietrzne.