WLTP i RDE: nowe testy do certyfikowania zużycia paliwa, emisji CO2 oraz zanieczyszczeń
Aby wprowadzić na rynek samochód osobowy, trzeba poddać go testom. Testy te, mające na celu ocenę zużycia paliwa, emisji CO2 i emisji zanieczyszczeń, są przeprowadzane w laboratoriach i bazują na określonych cyklach jazdy. Dzięki temu są powtarzalne, a ich wyniki możliwe do porównania.
Dodano zgodnie z Zaleceniem Komisji (UE) 2017/948 z dnia 31 maja 2017 r. w sprawie stosowania wartości zużycia paliwa i emisji CO2 homologowanych i mierzonych zgodnie ze zharmonizowaną światową procedurą badań lekkich pojazdów dostawczych przy udostępnianiu konsumentom informacji zgodnie z dyrektywą 1999/94/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. U. UE. L. z 2017 r. Nr 142, str. 100).
NEDC (New European Driving Cycle):
to testowy cykl jazdy wykorzystywany do pomiaru wartości zużycia paliwa oraz emisji CO2 i zanieczyszczeń dla samochodów osobowych oraz lekkich pojazdów użytkowych. Został wprowadzony w 1970 r. i przeprowadzono go w warunkach miejskich. W 1992 r. dodano do niego fazę pozamiejską, a od 1997 r. zaczęto go stosować do pomiaru zużycia paliwa i emisji CO2. Elementy składowe tego cyklu nie uwzględniają jednak aktualnych stylów jazdy i odległości pokonywanych po różnych rodzajach dróg. Średnia prędkość w cyklu NEDC wynosi 34 km/h, przyspieszenia są małe, a prędkość maksymalna wynosi 120 km/h.
WLTP (Worldwide Haromonised Light Duty Vehicles Test Procedure):
to nowa, procedura opracowana do mierzenia zużycia paliwa, emisji CO2 i zanieczyszczeń dla samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych. Ma ona zapewnić konsumentom miarodajne dane, lepiej odzwierciedlające codzienne warunki użytkowania pojazdu.
Porównanie: NEDC a WLTP
NEDC
|
WLTP
|
|
Czas cyklu |
20 minut
|
30 minut
|
Odległość |
11 km
|
23,25 km
|
Maksymalna prędkość |
120 km/h
|
131,3 km/h
|
Średnia prędkość |
34 km/h
|
46,5 km/h
|
Fazy jazdy |
2 fazy
|
4 bardziej dynamiczne fazy
|
Wpływ dodatkowego wyposażenia |
Nieuwzględniony
|
Dodatkowe funkcje (różne w zależności od samochodu) są uwzględnione
|
Zmiana biegów |
Stałe punkty zmiany biegów
|
Różne punkty zmiany biegów dla każdego pojazdu
|
Czas zatrzymania |
24%
|
12,5%
|
Przejście z NEDC na WLTP
Zużycie dróg i emisja spalin samochodów osobowych
RDE (Real Driving Emissions): test koncentrujący się na weryfikacji emisji w ruchu drogowym
Pasażerowie samochodów testowych są wyposażeni w przenośne urządzenia pomiarowe (PEMS), które monitorują poziom głównych zanieczyszczeń emitowanych przez pojazd w sposób ciągły, w czasie rzeczywistym.
PEMS to urządzenia, które integrują zaawansowane analizatory gazów, mierniki przepływu gazów spalinowych, stację pogodową, geolokację satelitarną oraz połączenie sieciowe. Zebrane dane są analizowane, aby zweryfikować, czy warunki graniczne trasy RDE zostały spełnione oraz czy normy emisji mieszczą się w limitach określonych w przepisach. Limity, których nie można przekraczać, są określone jako te, które wynikają z testu laboratoryjnego (WLTP), zwielokrotnione przez wpływające na nie czynniki. Współczynniki zgodności uwzględniają margines błędu oprzyrządowania, który nie jest tożsamy z poziomem dokładności i powtarzalności w teście laboratoryjnym.
Test RDE obowiązuje od 1 września 2017 r. dla nowych modeli samochodów osobowych oraz dla wszystkich samochodów osobowych zarejestrowanych od 1 września 2019 r. w przypadku NOx, przy współczynniku zgodności wynoszącym 2,1. W przypadku weryfikacji liczby cząstek stałych (PN), współczynnik zgodności wynosi 1,5 i odnosi się do wszystkich samochodów osobowych zarejestrowanych od 1 września 2018 r.
Co się zmienia dla klientów?
FCA przedstawi sprzedawcom oraz klientom szczegółowe informacje dotyczące zużycia paliwa i emisji CO2 dla każdej konfiguracji samochodu, podając minimalne i maksymalne wartości dla poszczególnych modeli.