Silnik na metan TwinAir Turbo Grupy FIAT zdobył tytuł „Best Green Engine of the Year 2013”

6 czerwca 2013

  • Nagrodzony dwucylindrowy silnik, który łączy ze sobą zalety ekologiczne metanu z przyjemnością jazdy, zapewnionymi przez technologię Turbo TwinAir.
  • Maksymalna moc: 80 KM przy 5.500 obr/min. Maksymalny moment obrotowy: 140 Nm przy 2.500 obr/min.
  • Panda TwinAir Turbo zasilana metanem odnotowuje jedną z najniższych na rynku wartość emisji spalin, która wynosi 86 g/km CO2.
  • Aktualnie, innowacyjny silnik jest dostępny w modelach Fiat Panda, Fiat 500L i Lancia Ypsilon.
  • Metan jest konkretną i łatwo dostępną alternatywą dla ograniczenia emisji spalin.
  • Od 1997 roku do dnia dzisiejszego, w całej Europie Fiat sprzedał ponad 560.000 silników Natural Power zamontowanych w samochodach osobowych i dostawczych.

Produkowany w Bielsku-Białej innowacyjny silnik 0.9 TwinAir Turbo bi-fuel zasilany metanem został odznaczony tytułem „Best Green Engine of the Year 2013", w jednej z dwunastu kategorii, wśród których rozdzielany był prestiżowy tytuł „International Engine of the Year Awards". Międzynarodowy konkurs, którego 15. edycja odbyła się w tym roku, jest jedną z najważniejszych imprez w kalendarzu branży motoryzacyjnej, w której uczestniczą najwięksi producenci samochodowi świata.

Jury składa się z 76 dziennikarzy i znawców motoryzacji, reprezentujących 36 krajów, którzy docenili ogromne zalety nowego TwinAir Turbo bi-fuel zasilanego metanem - nowoczesnej jednostki napędowej, która łączy doskonałe osiągi z  ekonomiczną eksploatacją i ekologią.

Nagroda „Best Green Engine of the Year 2013" została wręczona wczoraj w Stuttgarcie w Niemczech przy okazji przeglądu „Engine Expo 2013".

TwinAir Turbo bi-fuel na metan: jedyna taka jednostka napędowa na świecie.

Wprowadzony w zeszłym roku po raz pierwszy w nowym Fiacie Panda, innowacyjny dwucylindrowy silnik łączy zalety ekologiczne zasilania metanem z mocą oraz przyjemnością jazdy, zapewnianymi przez technologię Turbo TwinAir. Dowodzi tego maksymalna moc 80 KM (59 kW) przy 5.500 obr/min i maksymalny moment obrotowy, równy 140 Nm przy zaledwie 2.500 obr/min. Wszystko to przy niskim poziomie emisji spalin i zużyciu paliwa: nowy Fiat Panda TwinAir Turbo Natural Power odnotowuje jedną z najniższych na rynku wartość emisji spalin, która wynosi 86 g/km i spala zaledwie 3,1 kg metanu na 100 km (cykl mieszany).

W stosunku do wersji benzynowej, TwinAir bi-fuel dysponuje specjalnymi elementami przeznaczonymi do układu zasilania, wśród których znajdują się: kolektor ssący, wtryskiwacze, elektroniczny system sterowania silnikiem i gniazda zaworowe o specjalnej geometrii, wykonane z materiału o niskim zużyciu. Ta doskonała integracja wszystkich komponentów z najbardziej zaawansowanymi technologiami - jak system MultiAir i turbosprężarka - oprócz tego, że gwarantuje maksymalną niezawodność, to nie wpływa też w żaden sposób na zmianę osiągów i sterowności samochodu, kiedy napędzany jest on metanem.

Aktualnie nowy 0.9 TwinAir Turbo Natural Power o mocy 80 KM jest dostępny w modelach Fiat Panda i 500L Natural Power oraz w Lancia Ypsilon EcoChic.

TwinAir: od momentu wprowadzenia w 2011 roku wielokrotnie nagradzana technologia.

Zaraz po swoim debiucie, TwinAir triumfował w konkursie „International Engine of the Year Awards 2011", zdobywając cztery nagrody: w kategorii silników o pojemności poniżej 1.000 cm3, „Best New Engine 2011", „Best Green Engine 2011" i ''International Engine of the Year 2011", maksymalne wyróżnienie przewidziane w konkursie ustanowionym w 1999 roku w Wielkiej Brytanii.

Na dzień dzisiejszy, rodzina silników TwinAir obejmuje wersje benzynowe o mocy 65 KM i Turbo o mocy 85 KM i 105 KM. Ten ostatni plasuje się u szczytu swojej kategorii ze względu na specyficzną moc (120 KM/litr). Wyrażając w pełni koncepcję downsizingu (zmniejszenia pojemności skokowej i masy), efektywne silniki TwinAir mogą się poszczycić wyszukaną technologią MultiAir służącą do inteligentnego sterowania zaworami, zapewniając doskonałe osiągi i jednocześnie maksymalnie ograniczone zużycie paliwa i emisję CO2.

Ta sama technologia pozwoliła silnikowi 1.4 MultiAir Turbo zdobyć w 2010 roku nagrodę „Best New Engine", potwierdzając bezdyskusyjną pozycję lidera Fiata w rozwoju i produkcji silników o małej pojemności, zaawansowanych technologicznie i o niskim wpływie na środowisko.

Metan, konkretna i łatwo dostępna alternatywa.

Fiat uważa, że na polu alternatywnych paliw silniki metanowe są aktualnie najwłaściwszym wyborem technologicznym, przyczyniającym się do redukcji zanieczyszczeń w rejonach miejskich i do zmniejszenia emisji spalin. Silniki zasilane metanem redukują do minimum najbardziej szkodliwe spaliny, takie, jak cząstki stałe (zredukowane praktycznie do zera), tlenki azotu i węglowodory, które powodują tworzenie się innych zanieczyszczeń. Poza tym, w porównaniu do silników benzynowych o 23% zmniejszona jest emisja CO2. Tak więc, metan jest najczystszym i najbardziej ekonomicznym paliwem dostępnym na dzień dzisiejszy, a oprócz tego jest potencjalnym odnawialnym źródłem, dzięki rozwojowi biometanu.

Od ponad 15 lat, Grupa Fiat jest głównym europejskim producentem samochodów zasilanych metanem (OEM), jedynym, który oferuje najszerszą gamę pojazdów przyjaznych dla środowiska z zasilaniem bi-fuel (metan/ benzyna), który spełnia wymogi szerokiej rzeszy klientów, w tym tych z branży dostawczej: od 1997 roku do dzisiaj Fiat sprzedał ponad 560.000 samochodów osobowych i dostawczych w wersji Natural Power.

Wreszcie należy pamiętać, że gama metanowa z pewnością w znaczący sposób przyczyniła się do osiągnięcia znakomitych wyników, potwierdzonych oficjalnie przez JATO Dynamics, czołową firmę badawczo-konsultingową w skali światowej motoryzacji. Szósty rok z rzędu marka Fiat zanotowała najniższy poziom emisji CO2 w Europie wśród najlepiej sprzedawanych marek. W roku 2012 samochody Fiata uzyskały średnią wynoszącą 119,8 g/km. To nie wszystko. W ostatnich pięciu latach Fiat obniżył średni poziom emisji CO2 o 13%, a więc znacznie poniżej przewidzianego poziomu 130 g/km, przyjętego przez Unię Europejską na rok 2015.