Kultowy Fiat 500 „bohaterem” wystawy „In Reverse” Rona Arada w Pinakotece Agnelli.

28 listopada 2013

500
  • W turyńskiej Pinakotece Agnelli od 20.12.2013 do 30.03.2014 odbędzie się wystawa najnowszych dzieł artysty, projektanta i architekta o międzynarodowej sławie, w hołdzie oddanym kultowemu modelowi 500 z lat 50. XX w.
  • Marka Fiat głównym sponsorem wydarzenia.
  • Wszystkie światła skierowane na nowy projekt Arada, który poprzez doświadczenia fizyczne i symulacje cyfrowe odkrywa, jak nadwozia samochodów zachowują się pod wpływem zgniatania.
  • Ekspozycja „Dried Flowers" (2013) z sześcioma „spłaszczonymi" Fiatami 500 w sposób, by wyeliminować efekt głębi, tak jak w filmach rysunkowych lub na obrazkach rysowanych przez dzieci.
  • Na wystawie „Roddy Giacosa" (2013) - rzeźba wykonana poprzez nałożenie setek drążków z błyszczącej stali nierdzewnej inox na metalowy szkielet w kształcie legendarnego Fiata 500 oraz „Slow Outburst" (2013), filmik, który pokazuje cyfrową symulację procesu zgniatania nowego Fiata 500.

Od 20.12.2013 do 30.04 2014 Pinakoteka Agnelli w Turynie będzie gościła wystawę „In Reverse" autorstwa Rona Arada, jednego z najbardziej wpływowych i tajemniczych projektantów na świecie, który w ciągu ostatnich 30 lat wniósł znaczący wkład do świata sztuki, designu i architektury.

W tym jedynym na świecie kalejdoskopie barw i materiałów nie mogło zabraknąć Fiata - głównego sponsora imprezy - z jego kultową, legendarną 500, który znów potwierdza swoje zainteresowanie światem sztuki i wzornictwa, obszarem komunikacji, w którym marka z pewnością czuje się swobodnie.
Kultowy jest również nowy Fiat 500, aktualnie najlepiej sprzedający się samochód z tego segmentu w Europie, który „zainspirował cały świat swoją radością i chęcią życia". Nie przez przypadek, przecież to model Fiata o najwyższym poziomie sprzedaży poza granicami Włoch: ponad 1.200.000 egzemplarzy sprzedanych od 2007 roku po dzień dzisiejszy, z czego 80% zarejestrowanych poza Włochami w 2013 roku.

Cieszący się międzynarodową sławą dzięki swojemu „Rover chair" i regałowi na książki w kształcie węża „Bookworm", Arad współpracował z prestiżowymi markami takimi jak: Alessi, Vitra, Moroso, Swarovski, jak również przy wielu projektach docenionych przez krytyków, w tym zaprojektował sklep Yohji Yamamoto w Tokio. Oprócz tego, wystawiał swoje dzieła w Centrum Pompidou w Paryżu, w MOMA w Nowym Jorku i w galerii Barbican w Londynie.

„In Reverse" koncentrować się będzie na ważnym, nowym projekcie zaprezentowanym po raz pierwszy w tym roku w Muzeum Designu w Holon - kultowym budynku zaprojektowanym przez Arada w Tel Awiwie - który poprzez eksperymenty fizyczne i symulacje cyfrowe odkrywa, jak nadwozia samochodów, szczególnie Fiata 500, zachowują się pod wpływem zgniatania.

Na białych, czystych ścianach przestrzeni zaprojektowanych przez Renzo Piano na 4. piętrze Pinakoteki Agnelli, na wysokości toru Lingotto, gdzie do lat 80. były testowane samochody Fiata, w tym również model 500, Arad zainstaluje „Dried Flowers" (2013): sześć Fiatów 500 zgniecionych i spłaszczonych, tak aby wyeliminować efekt głębi i uzyskać efekt taki, jak w filmach rysunkowych lub na obrazkach rysowanych przez dzieci. Zgniecione pojazdy otoczone będą drewnianą, profilowaną ramą, formą używaną do kształtowania i dopasowywania metalowych paneli 500, wypożyczoną z Archiwum i Muzeum Fiata.

Arad zaprezentuje również „Roddy Giacosa" (2013), nową rzeźbę wykonaną poprzez nałożenie setek drążków z błyszczącej stali nierdzewnej inox na metalowy szkielet w kształcie legendarnego Fiata 500. Każdy kontur przyjmuje kształt jakieś części samochodu i poszczególne jego elementy łączą się, aby utworzyć spójne nadwozie. Na wystawie będzie również forma użyta do wykonania tego dzieła.

Na ścianach eksponujących „zgniecione" Fiaty można będzie podziwiać dzieła Arada. Będą to stalowe fotele pokazujące eksperymenty wykonane przez artystę na tym materiale już w jego najwcześniejszych pracach z lat 80., liczne zgniecione przedmioty, takie jak zabawkowy samochodzik policyjny znaleziony czterdzieści lat temu na jednej z dróg Tel Awiwu oraz inne opracowania i próby, w tym stojak na butelki zgnieciony przez walec.

Na wystawie „In Reverse" pokazany będzie również „Slow Outburst" (2013), wykonana przez artystę cyfrowa symulacja procesu zgniatania najnowszego modelu Fiata 500, jak również rzeźba wykonana w oparciu o kadry z filmu „Drop" (2013) z użyciem techniki drukarskiej 3D. Wydruki cyfrowe na papierze - „Lets Drop It, OK?" (2013) - utrwalają symulowane cyfrowo efekty zgniatania „Roddy Giacosa".

Ron Arad.
Ron Arad urodził się w Tel Awiwie w 1951 roku. Studiował w Akademii Sztuki w Jerozolimie, a następnie w Architectural Association w Londynie. W 1981 roku wraz z Caroline Thorman założył studio wzornictwa i produkcji One Off, które przekształciło się później w Ron Arad Associates i Ron Arad Architects.
Nieustanne eksperymentowanie Arada na materiałach oraz Jego radykalnie nowy sposób pojmowania formy i struktury umieściły go w czołówce współczesnych przedstawicieli sztuki i designu. Najnowsze projekty obejmują Muzeum Designu w Holon w Izraelu, centrum handlowe Mediacite w Belgii (Liège), obiekt Singapore Freeport i Vortex w Seulu.
W lecie 2011 roku odkryta została Curtain Call, najnowsza „rzeźba" Arada wykonana z krzemowych prętów, służąca jako ekran do wyświetlania filmów, wystawiania spektaklów na żywo i pozwalająca nawzajem przenikać się sztuce i publiczności.
W 2011 roku został odznaczony medalem London Design za swoje długoletnie zasługi dla designu i miasta.
www.pinacoteca-agnelli.it
www.ronarad.com