Fiat Panda 1,3 Multijet i Lancia Ypsilon 0,9 TwinAir CNG triumfują w X. Superteście Ekonomii.

27 czerwca 2013

  • Najtaniej podróżuje się samochodem Lancia Ypsilon EcoChick z silnikiem 0,9 TwinAir zasilanym gazem ziemnym.
  • Najmniej paliwa wśród samochodów z silnikiem diesla zużywa Panda 1,3 Multijet
  • Fiat Ducato 3,0 Natural Power spala średnio tylko 7,33 m3/100km.

Auto Klub Dziennikarzy Polskich po raz dziesiąty zorganizował Supertest Ekonomii. Tegoroczna trasa: Warszawa - Siedlce - Kock - Ryki - Garwolin - Warszawa, wynosiła około 350 km, w tym 20 km autostrada, prawie 40 km trasy ekspresowe, a reszta drogi krajowe i wojewódzkie. Średnia prędkość przejazdu trasy nie mogła być niższa niż 70 km/h. Dwoma samochodami Fiat Panda 1,3 Multijet kierowali: pan red. Robert Bielecki (członek jury International Engine of The Year) oraz pan Maciej Czowgan (pracownik FAP). Oba samochody przejechały wyznaczona trasę, uzyskując jednakowe (!) średnie zużycie paliwa 2,96 l/100km, zdecydowanie wyprzedzając w tej rywalizacji Skodę Rapid 1,6 TDI. Fiat Panda z silnikiem 1,3 Multijet okazał się także najtańszym w eksploatacji (cena zakupu samochodu + ilość paliwa potrzebnego na przejechanie 100 000 km). Wynik jest rewelacyjny: kilometr jazdy takim samochodem kosztuje tylko 0,60 zł (!). Bardzo oszczędne w eksploatacji i ekologiczne silniki diesel 1,3 Multijet są produkowane w Polsce, w zakładzie Fiat Powertrain Technologies w Bielsku-Białej. Montowane są także (o mocy od 75 do 95 KM) w innych modelach z gamy Fiat Group Automobiles (Panda 4x4, Punto, Qubo, 500 i 500L, 500L Trekking., Lancii Ypsilon, Alfie Romeo MiTo), jak i w samochodach konkurencyjnych marek. Silnik 1,3 Multijet jest zdobywcą prestiżowych nagród, w tym m.in. tytułu „International Engine of the Year" w 2005 roku (w kategorii silników o pojemności skokowej 1,0 -1,4 litra).

W klasyfikacji generalnej X. Supertestu Ekonomii zwyciężyła Lancia Ypsilon 0,9 TwinAir CNG, kierowana przez pana Wojciecha Morawca (Control & Rework Service Polska), która na tej trasie spaliła średnio 3,18 m3 gazu na 100km (9,13 zł/100km), wyprzedzając Opla Zafirę 1,6 EcoFlex CNG i Opla Combo CNG. Ta wersja Lancii Ypsilon zwyciężyła także w klasyfikacji „Najtańszy w drodze" - na wyznaczonej trasie spaliła 12,3 m3, co daje koszt 35,30 zł. Produkowany w Fiat Powertrain Technologies w Bielsku-Białej innowacyjny silnik 0,9 TwinAir Turbo bi-fuel o mocy 80 KM (zasilany metanem) został odznaczony tytułem „Best Green Engine of the Year 2013". Wprowadzony w zeszłym roku po raz pierwszy w nowym Fiacie Panda, innowacyjny dwucylindrowy silnik łączy zalety ekologiczne zasilania metanem z mocą oraz przyjemnością jazdy, zapewnianymi przez technologię Turbo TwinAir. Aktualnie nowy 0,9 TwinAir Turbo Natural Power o mocy 80 KM jest stosowany także w modelach Fiat Panda i 500L.
Na uwagę zasługuje wynik Fiata Ducato 3,0 Natural Power CNG, który spalił na tej samej trasie 7,33 m3 metanu na 100 km, wyprzedzając Mercedesa Sprintera 316 NGT.  Fiat Ducato 3,0 Natural Power CNG zwyciężył w klasyfikacji „Koszt przewiezienia 1 m3/100km", który wnosi tylko 1,40 zł.