Fiat na Międzynarodowym Salonie Samochodowym Genewa 2013

28 lutego 2013

Na 83. Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie Fiat występuje z trzema premierami światowymi: 500L Trekking, 500 GQ oraz dwubarwną Pandą 4x4. Tuż obok Fiat pokazuje także inne popularne samochody swej bogatej i urozmaiconej gamy modelowej: 500S, Punto 2013 „Sporting Pack", Freemont Lounge AWD oraz Sedici z nowym pakietem wyposażenia Nitro Kit. Odwiedzając stoisko Fiata obejrzeć także można 500e - przeznaczony wyłącznie na rynek USA, samochód o zerowej emisji napędzany silnikiem elektrycznym, który na tamtejszym rynku oferowany będzie od drugiego kwartału bieżącego roku.

 

Tegoroczna impreza motoryzacyjna w Szwajcarii jest także okazją do popularyzacji produktów finansowych FGA Capital oraz akcesoriów dostarczanych przez Mopar®. Dodatkową atrakcją dla gości Salonu będzie imponujący prototyp Panda Monster Truck, eksponowany w hangarze genewskiego portu lotniczego Cointrin.

Premiera światowa: Fiat 500L Trekking.

  • Zmieniony design samochodu podkreślający off-roadowy charakter samochodu dedykowanego dla entuzjastów aktywności na otwartym powietrzu.

  • Standardowy system kontroli trakcji „Traction+".

  • Dostępny w pełnej gamie silnikowej, również z nowym turbodieslem 1.6 MultiJet o mocy 105 KM.

  • Dostępny z innowacyjnym: 520-watowy Hi-Fi Beats Audio, „City Brake Control".

  • Na rynkach Europy od czerwca 2013.

Adresowany do entuzjastów aktywności plenerowej i sportów na otwartym powietrzu, nowy Fiat 500L Trekking łączy off-roadowy wygląd z „inteligentnym" napędem przedniej osi za sprawą innowacyjnego systemu kontroli trakcji „Traction+", który poprawia własności jezdne na podłożu o niskiej przyczepności, szczególnie w momencie ruszania z miejsca. A wszystko to bez uszczerbku dla przestrzeni i wszechstronności samochodu opartego na koncepcji City Lounge - mającej jednoczyć drobne przyjemności i wielkie życiowe emocje: własne pociechy, przyjaciół, muzykę.

Dostępny w sprzedaży na rynkach Europy od czerwca br., nowy 500L Trekking zacznie na swój sposób wspierać sukces Fiata 500L City Lounge, który tylko w okresie pięciu miesięcy zgromadził ponad 38.000 zamówień, z czego połowę spoza Włoch, gdzie jest zresztą bestsellerem w kategorii samochodów średniej klasy i drugim najlepiej sprzedającym sie Dieslem na rynku. Jeszcze przed uruchomieniem promocji wersji Trekking, 500L był jedynym modelem notującym konsekwentny wzrost sprzedaży w swym segmencie - pomimo zwolnienia ekonomicznego ogarniającego Stary Kontynent. Fiat 500L uzyskał ostatnio tytuł „Samochodu Roku 2013" w plebiscycie czytelników magazynu motoryzacyjnego Quattroruote, wyprzedzając wyraźnie niemiecką konkurencję.

 

Off-roadowa aparycja, wysokie zawieszenie i ten szczególny wystrój wnętrza

Aby podkreślić off-roadowy charakter- Fiat 500L Trekking otrzymał nadające mu bardziej agresywnego i dynamicznego wyglądu nowe masywne zderzaki z osłonami oraz podwyższone zawieszenie ułatwiające jazdę w nierównym terenie. Standardowym wyposażeniem są 17-calowe felgi z lekkiego stopu we wzorze dostępnym wyłącznie dla wersji Trekking wraz z ogumieniem błotno-śniegowym M+S, zapewniającym dostateczną trakcję nawet w warunkach krytycznej przyczepności. Fiata 500L Trekking wyróżniają ponadto, listwy ochronne nadkoli, satynowane klamki drzwi oraz czarno-stalowe listwy boczne nadwozia.

We wnętrzu uwagę zwraca materiałowa tapicerka siedzeń ze wstawkami z eko-skóry, dostępna w dwóch kombinacjach: tkanina Magnesio Grey ze wstawkami eko-skórzanymi dla podkreślenia charakteru off-roadowego albo tkanina czarna ze wstawkami białymi. Fiat 500L Trekking oferowany w 6 kolorach karoserii - biały, ciemnoszary metalik, beżowy, czerwony, zielony metalik oraz nowy w gamie, żółty- możliwych do połączenia z czarnym lub białym lakierem dachu.

System Traction+.

Jednym z najważniejszych elementów wyposażenia standardowego wersji Trekking Fiata 500L jest innowacyjny system kontroli trakcji „Traction+ ", który wyraźnie poprawia własności jezdne w trudniejszych warunkach drogowych i na podłożu śliskim, a kosztuje znacznie mniej niż konwencjonalny napęd 4x4.

„Traction+" oparty jest na strukturze zaawansowanego systemu stabilizacji jazdy, lecz jest czymś więcej niż tylko prostym rozszerzeniem ESP, ponieważ w swym działaniu korzysta ze specjalnych algorytmów zarządzania układem hamulcowym, aby niejako naśladować działanie samoblokującego dyferencjału elektromechanicznego. Optymalizacja oprogramowania oraz wykorzystanie standardowego, hydraulicznego układu hamulcowego jako medium pośredniczące powoduje, iż system ten wykazuje znacznie większą progresywność działania niż pierwowzór konwencjonalny, a jego skuteczność jest całkowicie porównywalna pomimo „odchudzenia" konstrukcji. System „Traction+" aktywowany jest przyciskiem na desce rozdzielczej i działa w zakresie prędkości jazdy do 30 km/h.

System Traction+ wkracza do akcji w momencie wykrycia zerowej lub niskiej przyczepności jednego z napędzanych kół. Moduł sterujący powoduje przyhamowanie ślizgającego się koła, przenosząc moc na koło wykazujące lepszą przyczepność.

Opcje silnikowe.

Nowy Fiat 500L Trekking będzie dostępny (w zależności od rynku sprzedaży) z dwoma jednostkami benzynowymi (16-zaworową 1.4 o mocy 95 KM i 105-konną 0.9 TwinTurbo) oraz dwoma silnikami Diesla (105-konnym 1.6 MultiJet II oraz 85-konnym 1.3 MultiJet II, także w parze ze skrzynią biegów Dualogic). Idealnym wyborem wydaje się 105-konny turbodiesel 1.6 MultiJet II, zapewniający odpowiednią moc i satysfakcję z prowadzenia we wszystkich niemalże warunkach jazdy - miejskich i nie tylko. Do kolejnych zalet należą niskie koszty eksploatacyjne, duży zasięg i wydłużone okresy pomiędzy przeglądami. Napędzany tym silnikiem 500L Trekking osiąga prędkość maksymalną 181 km/h i przyspiesza od 0-100 km/h w czasie zaledwie 11,3 sekundy, przy obniżonym zużyciu paliwa i poziomie emisji CO2 w cyklu mieszanym - odpowiednio 4,5 l/100 km oraz 117 g/km.

Bardzo dobre osiągi zapewnia także zespół napędowy złożony z 85-konnego turbodiesla 1.3 MultiJet i 5-stopniowej zautomatyzowanej skrzyni biegów Dualogic, który w porównaniu z tym samym silnikiem i przekładnią manualną obniża w cyklu mieszanym zużycie paliwa z 4,2 do 4,0 l/100 km a emisję CO2 z 110do105 g/km. Wartości te plasują 500L na szczycie jego segmentu w kategorii jednostek wysokoprężnych, nie mówiąc już o rekordowym poziomie 112 g/kmCO2,jaki w kategorii silników benzynowych osiągnął 105-konny 0.9 TwinAir Turbo.

Wyposażenie.

Fiat 500L Trekking posiada bogate wyposażenie standardowe, a wyposażenie opcjonalne obejmuje trzy nowe elementy obecnie dostępne w całej gamie 500L - 520-watowy system Hi-Fi Beats Audio, oraz system wspomagający bezpieczeństwo jazdy w mieście City Brake Control.

Hi-Fi Beats Audio: 520 watów najlepszej jakości dźwięku.

Fiat 500L jest pierwszym samochodem Fiat Group Automobiles i jedynym w Europie wyposażonym w najwyższej jakości system Hi-Fi Beats Audio o mocy 520 W, opracowany przez dźwiękowców Fiat Group we współpracy z twórcami Beats - legendarnym rapperem i producentem Dr. Dre oraz szefem wytwórni Interscope Geffen A&M Records Jimmy Lavine. Reprodukcją dźwięku zajmują się dwa midwoofery o mocy 80 W każdy, dwa głośniki wysokotonowe o mocy jednostkowej 40 W, dwa 60-watowe głośniki szerokopasmowe oraz pojedynczy subwoofer o mocy 80W, zasilane przez 8-kanałowy cyfrowy wzmacniacz mocy (DSP), którego sercem jest zaawansowany algorytm korektora graficznego (equalizera), tworzący wyrazistość i czystość reprodukowanego dźwięku na miarę jakości osiąganej w studiu nagraniowym. System Beats Hi-Fi Audio uważany jest przez profesjonalistów za rewolucyjny pod względem jakości doznań muzycznych w (zasadniczo nieprzyjaznej akustycznie) kabinie samochodu.

City Brake Control.

Fiat 500L jest jednym z najbezpieczniejszych samochodów na rynku, czego potwierdzenie stanowi 5-gwiazdkowa klasyfikacja Euro NCAP z ogólnym wynikiem testowym 83/100. Uzupełnieniem kompleksowej ochrony pasażerów 500L jest innowacyjny system „City Brake Control", który wykrywa przeszkody na torze jazdy i automatycznie uruchamia hamulce w sytuacji, gdy kierowca nie reaguje na zagrożenie kolizyjne.

System CBC działa przy prędkości jazdy poniżej 30 km/h i w zależności od pewnych parametrów - prędkości jazdy, kąta skrętu kół, pozycji pedału przyspieszenia i nacisku na pedał hamulca - potrafi zapobiegać sytuacjom kolizyjnym w pełni (Collision Avoidance) lub też ograniczać ich skutki do możliwego minimum (Collision Mitigation). System ten integruje działanie trzech układów: automatycznego hamowania awaryjnego (AEB), Prefill i wspomagającego hamowanie awaryjne (BAS). Pozostawiając kierowcy pełną kontrolę nad pojazdem, układ AEB reaguje na hamowanie awaryjne w obliczu nieuchronnej kolizji, gdy kierowca pozostaje bierny. Funkcja Prefill błyskawicznie „dopełnia" ciśnienie w układzie hamulcowym, przyspieszając jego działanie zarówno na sygnał AEB jak i w wyniku rozpoczęcia hamowania przez kierowcę. Działanie układu BAS z kolei - polega na rozpoznaniu sytuacji awaryjnego hamowania i maksymalnym podniesieniu ciśnienia, aby maksymalnie zwiększyć skuteczność układu hamulcowego.

Premiera światowa: Fiat 500 GQ.

  • „Gentleman's Car" czyli „samochód dla dżentelmena" - seria specjalna dla współczesnego pokolenia mieszkańców wielkiej metropolii.

  • Stworzony we współpracy z magazynem dla nowoczesnego mężczyzny Gentlemen's Quarterly wydawnictwa Condé Nast.

  • Pomarańczowe detale i sportowa prezencja dla osób pragnących wyróżnić się swoim stylem.

  • W europejskich salonach sprzedaży od czerwca 2013.

  • Egzemplarz wystawowy w ekskluzywnej, dwutonowej kolorystyce nadwozia Matt Grey/Carbon Black.

Genewski Międzynarodowy Salon Samochodowy 2013 jest również sceną światowej premiery Fiata 500 GQ serii specjalnej, powstałej we współpracy z wyznaczającym światowe trendy lifestylowe i kulturowe amerykańskim magazynem dla nowoczesnego mężczyzny Gentlemen's Quarterly wydawnictwa Condé Nast. Wyróżniający się wizualnie wyrafinowanym nadwoziem w ekskluzywnej kolorystyce grafitowo-czarnej Matt Grey/Carbon Black, Fiat 500 GQ wejdzie do sprzedaży w czerwcu bieżącego roku.

Stworzony we współpracy ze światowym magazynem lifestylowym GQ, Fiat 500 GQ adresowany jest do współczesnego pokolenia mieszkańców metropolii - młodych wiekiem entuzjastów wyszukanej elegancji i bezkompromisowego stylu, a przy tym aktywnych uczestników społeczności internetowej, którzy cieszą się pełnią wielkomiejskiego życia towarzyskiego i kulturalnego.

Nowa seria specjalna wywodzi sie z Fiata 500S, różni sie jednak zewnętrznie dwutonową kolorystyką karoserii (szary metalik/czarny) z szarym paskiem oddzielającym obie barwy, chromowanymi obudowami lusterek bocznych, specjalnym wzorem 16-calowych felg z lekkiego stopu oraz logo „GQ" na słupku środkowym. Do kompletu należy także pomarańczowe logo „500" na kołpakach kół oraz pomarańczowe zaciski hamulcowe (tylko w 100-konnej wersji silnikowej 1.4).

Ekskluzywne logo 500 GQ zdobi także tablicę przyrządów oraz oparcia skórzanych foteli, urozmaiconych kontrastującymi przeszyciami. Sposób ich konturowania wskazuje na uwagę, jaką przyłożono do ergonomii, estetyki i komfortu. Sportowy charakter wnętrza „samochodu dla dżentelmena" akcentują aluminiowe nakładki pedałów oraz skórzana gałka i mieszek dźwigni zmiany biegów.

Fiat 500 GQ oferowany będzie zarówno w wersji saloon (zamkniętej) jak i convertible (kabriolet) z trzema silnikami benzynowymi: 69-konnym o pojemności 1,2-litra, 85-konnym 0,9 TwinAir i 100-konnym o pojemności 1,4 litra oraz 95-konnym turbodieslem 1.3 MultiJet (wszystkie z manualną skrzynią przekładniową).

Sprzedaż ikony, modelu 500, przekroczyła od roku 2007 milion egzemplarzy. Prawdziwie ekspresyjna od względem stylu i charakteru gama „Pięćsetki" na rok 2013 obejmuje dwie wersje nadwoziowe („saloon" i „convertible") oraz pięć wersji silnikowych (69-konna 1,2, 85-konna 0.9 TwinAirTurbo, 100-konna 1.4 16v, 69-konna 1.2 Easy Power oraz 95-konna 1.3 MultiJet 16v).

Światowy debiut: koncepcyjna Panda 4x4 w dwóch barwach nadwozia.

  • Trzy samochody wystawowe o unikalnym lakierze nadwozia: trójwarstwowym białym, trójwarstwowym czerwonym oraz dwutonowym Green/Beige.

  • Dwutonowa kolorystyka nawiązaniem do pleneru, idealnego środowiska dla Pandy 4x4.

  • Nagrodzona prestiżowym tytułem „SUV of the Year 2012" angielskiego magazynu Top Gear, Panda 4x4 to jedyny pojazd 4WD w europejskim segmencie „A".

  • Już ponad 10.000 (w tym 70% zagranicznych) nabywców Pandy 4x4 i Trekking w Europie od czasu premiery rynkowej.

W „światłach rampy" znajdzie sie także rodzina Pandy, reprezentowana w Genewie przez wersje modelowe Trekking 85 KM 0.9 TwinAir, Panda 4x4 85 KM 0.9 TwinAir oraz Panda 4x4 75 KM 1.3 MultiJet. Każdy z eksponowanych samochodów odznacza się unikalną i wyszukaną urodą: pierwszy białym, a drugi - czerwonym trójwarstwowym lakierem nadwozia, Panda 4x4 MultiJet natomiast - występuje w ekskluzywnej kombinacji zieleni nadwozia Toscana i beżowego dachu Accogliente, nawiązującej do przyrody i pleneru, idealnego środowiska dla Pandy 4x4.

Nie jest to tylko ćwiczenie stylizacyjne, lecz autentyczny eksperyment określenia najlepszych kompozycji barwn dla wersji produkcyjnej. Kolor nigdy nie był zresztą prostym elementem estetyki Pandy, wręcz przeciwnie, jest to integralny składnik filozofii produktu, obejmującej charakter, kreatywność, styl i piękno rodem z Italii.

Nagrodzona prestiżowym tytułem „SUV of the Year 2012" angielskiego magazynu Top Gear, Panda 4x4 to jedyny pojazd 4WD w europejskim segmencie „A" i królowa całego regionu Alp - podobnie, jak jej dwie generacje poprzednie. I pomyśleć, że od czasu premiery Pandę 4x4 i Pandę Trekking wybrało już ponad 10.000 klientów w Europie (70% spoza Włoch), co stanowi 17% Pand sprzedanych na Starym Kontynencie. Procent ten rośnie do 50 w Szwajcarii i przekracza 70 w Austrii. Tak więc nowe wersje Pandy 4x4 i Trekking odegrają istotną rolę dla umocnienia wiodącej pozycji nowej Pandy w europejskim segmencie „A". W roku 2012 nowa Panda była najbardziej popularnym samochodem miejskim (city car) w Europie z wynikiem ponad 185.000 nowych rejestracji, równym udziałowi swego segmentu na poziomie 15,7%.

Panda 4x4 to jedyny samochód o napędzie 4WD (na cztery koła) w kategorii „city car". Następczyni bestsellera sprzed 30 lat, obwołanego najmniejszym i najbardziej fascynującym „śmiałkiem" w swej kategorii, dzisiejsza Panda 4x4 to prawdziwy „majster do wszystkiego", zdolny „bezstresowo" wspinać się zarówno po szlakach górskich, jak i poruszać się w dżungli wielkiego miasta. Z technicznego punktu widzenia, nowa Panda 4x4 jest coraz doskonalsza i sprawniejsza - po raz kolejny udowadniając swój fascynujące predyspozycje do konkurowania ze znacznie większymi pojazdami off-roadowymi (nie wspominając o ich znacznie wyższych cenach).

Stworzony z myślą o entuzjastach życia i przygód w plenerze Fiat Panda 4x4 wyposażony jest w nowy, aktywowany w miarę potrzeby system napędu typu „Torque On Demand" - by nie tracić przyczepności (ani głowy) w żadnej z przewidywalnych sytuacji. Wyposażeniem seryjnym Pandy 4x4 jest również system elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESC oraz mechanizm różnicowy o elektronicznie ograniczanym tarciu wewnętrznym ELD, który poprawia trakcję podczas ruszania i jazdy na śliskim podłożu.

Kolejną zaletą nowej Pandy 4x4 jest dynamika oraz komfort jazdy, czyli to, co niezbędne w czasie dłuższych i trudniejszych podróży. Zasługa leży przede wszystkim po stronie niezależnego zawieszenia na kolumnach MacPherson z przodu oraz półzależnego zawieszenia tylnego w postaci belki skrętnej. Swój udział ma także 85-konny silnik TwinAir Turbo, który za sprawą wysokiego momentu obrotowego oraz 6-stopniowej skrzyni o niskim przełożeniu pierwszego biegu pozwala wykorzystać możliwości off-roadowe pojazdu. Znakomite osiągi na drodze i off-road zapewnia także 75-konny turbodiesel 1.3 MultiJet II.

Na stoisku Fiata w Genewie wystawiona jest również Panda Trekking, wersja pośrednia pomiędzy napędem 4x2 a 4x4, łącząca off-roadowy wygląd z inteligentnym napędem na koła przednie, uzupełnionym o system kontroli trakcji Traction+. Stylizacja oraz wyposażenie Pandy Trekking nie odbiega od wersji modelowej 4x4 zarówno na zewnątrz jak i pod względem wystroju kabiny. Jedynymi różnicami są inne felgi z lekkiego stopu (aluminium matowe zamiast polerowanego) oraz brak przedniej płyty ochronnej podwozia i osłony silnika.

Inne modele marki Fiat, akcesoria Mopar® i produkty finansowe FGA Capital na stoisku Fiata w Genewie.

  • Fiat 500S, Punto 2103 „Sporting Pack", Freemont Lounge AWD oraz Sedici z nowym pakietem wyposażenia Nitro Kit.

  • Produkty finansowe FGA Capital i akcesoria Mopar®.

  • Panda Monster Truck w hangarze lotniska Cointrin.

500S.

Na „wybiegu" Międzynarodowego Salon Samochodowego 2013 w Genewie obejrzeć można samochody Fiat 500S w nowej wersji pozycjonowanej jako „Sexy, Stylish & Seductive" (atrakcyjna, elegancka i uwodzicielska), choć oznaczonej jedną tylko literą „S". Mają „uwodzicielski" wygląd, kompletne wyposażenie standardowe i napędzane są 85-konnym silnikiem 0.9 (Cabrio) lub 100-konnym 16-zaworowym 1.4 pozwalającym osiągać prędkość maksymalną 182 km/h oraz przyspieszenie 0-100 km/h w czasie 10,5 sekund. Do elementów ułatwiających identyfikację Fiata 500S należy nowy spojler tylny, poszerzone progi, wstawki w zderzaku przednim i tylnym, przyciemniane szyby oraz 15-calowe sportowe felgi z lekkiego stopu z błyszczącym wykończeniem (felgi 16-calowe w opcji wyposażenia). We wnętrzu dominują konturowane fotele z pokryciem materiałowym, czerwonymi przeszyciami i logo „500S" haftowanym na oparciach (tapicerka skórzana dostępna jest dodatkowo). Jeszcze większego „zacięcia" nadać może opcja sportowego spojlera i dach lakierowany na czarno. We wnętrzu „uwodzicielski" duch samochodu podtrzymuje wyścigowa kierownica z przyciskami sterowania audio, ergonomiczny uchwyt dźwigni biegów oraz srebrne, matowane wstawki na desce rozdzielczej. Bogate wyposażenie seryjne 500S obejmuje m.in. klimatyzację manualną oraz system łączności bezprzewodowej Blue&Me.

Punto 2013 „Sporting Pack".

Obok innych modeli, na tegorocznym stoisku Fiata w Genewie wystawiany jest również Punto 2013, ewolucja bestsellera tej marki, którego światowa sprzedaż od czasu rynkowej premiery w roku 1993 przekroczyła już 8,3 miliona sztuk. W kategoriach wersji modelowych i silnikowych nowa gama Punto została uproszczona, zachowując jednakże możliwość szczególnej personalizacji dzięki nowym pakietom opcji wyposażenia, adresowanych do klienteli o zróżnicowanych potrzebach i kategoriach wiekowych.

W zależności od rynku sprzedaży gama Fiata Punto 2013 obejmuje dwie wersje nadwoziowe (3- i 5-drzwiową), 2 poziomy wyposażenia (Easy i Lounge oraz Pop Star dla Szwajcarii), 8 wersji silnikowych, 4 systemy zasilania (benzyna, olej napędowy, metan i LPG), 2 rodzaje skrzyń przekładniowych (manualna i zautomatyzowana Dualogic) praz pakietowe opcje wyposażenia - m.in. Function, Comfort, Sporting oraz Sport ½ dla Szwajcarii, umożliwiające daleko posuniętą indywidualizację samochodu stosunkowo niewielkim kosztem dla klienta.

Eksponowany samochód to 3-drzwiowa wersja Easy, napędzana 105-konnym silnikiem 1.4 MultiAir i spersonalizowana pakietem „Sporting Pack", obejmującym błyszczący czarny lakier dachu, specjalne dla tej wersji 16-calowe felgi z lekkiego stopu z czarnym, błyszczącym wykończeniem, metalizowane gniazda reflektorów, słupki nadwozia i obudowy lusterek bocznych w błyszczącej czerni, poszerzone progi nadwozia oraz obniżone zawieszenie. Wyrazistość charakteru tej wersji modelowej podkreśla ekskluzywna biel nadwozia. Podobnie sportowa aura panuje we wnętrzu, gdzie uwagę zwraca obszyta skórą, sportowa kierownica z szarymi ściegami i wstawkami aluminiowymi oraz skórzany uchwyt hamulca pomocniczego i skórzana gałka drążka zmiany biegów. Wystroju kabiny dopełnia czarna podsufitka i „asfaltowe" wykończenie tablicy przyrządów.

Fiat Sedici z nowym pakietem wyposażenia Nitro Kit.

Kolejnym interesującym eksponatem jest bez wątpienia Fiat Sedici z nowym pakietem wyposażenia Nitro Kit. Po sukcesie modelu Qubo Trekking w ubiegłym roku, Fiat zdecydował o wzbogaceniu tego pakietu (stworzonego we współpracy ze słynnym amerykańskim producentem snowboardów) o nowe akcenty graficzne oraz zaoferowaniu go także do Pandy 4x4 i Fiata Sedici.

Dostępny na rynku od niedawna, Pakiet Nitro Kit adresowany jest do czynnej rekreacyjnie, dynamicznej klienteli, poszukującej samochodu zachęcającego do uprawiania wszelkich rodzajów sportu na otwartym powietrzu i obejmuje belki dachowe oraz 490-litrowy pojemnik Freebox, deskę snowboardową Nitro „Road Warriors" oraz naklejki nadwoziowe i poręczny plecak sygnowany grafiką „Nitro - Fiat Free Style Team".

Jest to swoisty symbol konsolidacji partnerstwa, zawiązanego jeszcze w roku 2009 pomiędzy FIAT Freestyle Team a Nitro Snowboards, które na mocy kolejnego porozumienia kontynuowane jest na Starym Kontynencie także i w roku 2013. W ramach partnerstwa FIAT Freestyle Team wspiera „Nitro Road Warriors" - czyli drużynę utalentowanych amatorów lecz także doświadczonych „graczy" udostępniając im samochody oficjalne marki Fiat na podróże po Europie w poszukiwaniu najlepszych terenów snowboardowych.

Fiat Freemont Lounge AWD.

Ważne miejsce na genewskim stoisku Fiata zajmuje Fiat Freemont w wersji modelowej Lounge AWD napędzany 170-konnym turbodieslem 2.0 MultiJet w tandemie z 6-stopniową przekładnią automatyczną. Samochód ten podbił serca klienteli w Europie i z 30-procentowym udziałem w swym segmencie stał się jego bestsellerem w roku 2012.

Od czasu premiery rynkowej Freemont zaspokaja w sposób doskonały oczekiwania i potrzeby nowoczesnej rodziny. Użytkowników kombi, minivanów i crossoverów oczarował jego niebanalny charakter, wartość w stosunku ceny oraz duch plenerowy. Liczba złożonych zamówień przekracza już 44.000, dzięki czemu w roku 2012 Freemont był szóstym najpopularniejszym pojazdem tej kategorii na rynkach Europy. Z udziałem 27,5% w swoim segmencie Fiat Freemont plasuje się we Włoszech na szczycie styczniowych list sprzedaży i jest bestsellerem w kategorii pojazdów siedmiomiejscowych.

FGA Capital.

Przy pomocy rozprowadzanych wśród gości materiałów ilustracyjnych oraz dedykowanych publikacji specjalistycznych na stoisku Fiata promowane będą także produkty specjalizującej się w rynku motoryzacyjnym firmy finansowej FGA Capital. Jest ona obecna na wszystkich większych rynkach Europy (w Szwajcarii Fidis Finance) z misją wspierania sprzedaży pojazdów produkcji Fiat Group Automobiles i oferuje szereg innowacyjnych produktów i usług finansowych adresowanych do sieci dealerskiej oraz klientów indywidualnych i flotowych.

Mopar®.

Zarówno na wystawianych samochodach jak i w wydzielonej części stoiska Fiata eksponowane będą akcesoria sygnowane przez Mopar®, oddział Fiat SpA i Chrysler Group LLC koncentrujący się dostawie części zamiennych i usług oraz obsłudze posprzedażnej klienta. Spośród ponad 140 produktów, dzięki którym Fiat 500 stał się pojazdem o najbogatszym wyborze akcesoriów wśród modeli Fiat Automobiles Group, część dedykowana jest 500L. Są to m.in. lakierowane na biało 17-calowe felgi z lekkiego stopu, markowe kapturki wentyli, welurowe maty podłogowe, listwa ozdobna maski silnika, ramka tylnej tablicy rejestracyjnej, aluminiowe nakładki pedałów i nakładki progowe z logo 500L. Prezentowane będą także akcesoria Nitro Kit dla Fiata Sedici oraz podłużne belki bagażnika dachowego dla Pandy 4x4 oraz najnowsze wersje systemu nawigacji Blue&Me TomTom.

Panda Monster Truck.

W czasie Salony Samochodowego 2013 w Genewie publiczność będzie mogła podziwiać niesamowity wprost pojazd - Panda Monster Truck, zbudowany przez Fiata we współpracy ze studiem filmowym Mercurio Cinematografica, scenografem Andrea Faini oraz atelier Fabio Gementi Worskhop.

W pełni funkcjonalny prototyp Monster Truck to kombinacja Pandy 4x4 z platformą Jeepa CJ7 4200 i ogromnych „traktorowych" kół z ogumieniem High Speed o średnicy 150 i szerokości 50 centymetrów, mocowanych przy pomocy specjalnie toczonych stalowych kołnierzy. Efektem dwutygodniowych prac montażowych, uwzględniających odpowiednie i niezawodne zespolenie układu kierowniczego, sterowania sprzęgłem, hamulcami i silnikiem obu bazowych pojazdów jest Panda „Big Foot" mierząca 390 cm wysokości, 380 cm długości i 250 cm szerokości. Panda Monster Truck jest gwiazdą najnowszych reklam video dedykowanych nowej Pandzie 4x4. Jedna z nich opowiada o wyprawie czterech przyjaciół na weekend w górach Pandą 4x4, która po drodze do hostelu przeradza się w Monster Truck, zadziwiając wszystkich wokół swoją sprawnością. A kiedy kierowca, myśląc że jedzie „normalną" Pandą chce z niej w końcu wysiąść, spada z wysokości dwóch metrów w zaspę śnieżną - ku uciesze obserwujących go kolegów.

Fiat 500e.

  • Ikona włoskiego stylu budowy samochodów ze 111-konnym (83 kW) silnikiem elektrycznym.

  • Fiat spełnia potrzeby swej klienteli niezależnie od rynku i polityki emisyjnej CO2.

  • Dostępny w sprzedaży tylko w USA od drugiego kwartału 2013.

  • Zasięg 140 km i mniej niż 4 godziny ładowania do pełna.

  • Zużycie energii zaledwie 29 kWh/160 km i roczny koszt ładowania akumulatorów rzędu 500 $.

Goście tegorocznego Salonu Samochodowego w Genewie będą świadkami europejskiego debiutu samochodu o zerowej emisji, o napędzie elektrycznym - Fiat 500e, który zaprezentowany został ostatnio na Los Angeles Motor Show. Fiat 500e wejdzie do sprzedaży tylko w USA począwszy od drugiego kwartału 2013.

Pokazywane w Genewie modele 500 GQ i 500S budzą podziw dla zdolności nieustannego odradzania się, rzec by można - „pączkowania" „Pięćsetki". Nowa zeroemisyjna wersja 500e doskonale wpisuje się w sprawność, z jaką marka Fiat potrafi reagować na ograniczenia w emisji CO2 narzucane przez wymagania rynkowe lub względy polityki rządowej.

 

Unikalny styl „w służbie" efektywności.

Zaprojektować samochód, który ma być kompaktowy zewnętrznie, lecz obszerny w środku, wyróżniać się empatycznym i harmonijnym ekologicznie designem, ale wciąż dawać frajdę z jazdy: to filozofia twórcza „Simply More" (po prostu więcej) skutecznie urzeczywistniana przez markę Fiat. Identyczna filozofia stosuje się do 500e, którego awangardowa i niepozbawiona elementów retro, futurystyczna sylwetka wskazuje kierunek przyszłości jego designu. Uzyskanie 13-procentowej poprawy charakterystyki aerodynamicznej wymagało ośmiu zmian nadwoziowych oraz ponad 140 godzin prób i „szlifowania" w tunelu aerodynamicznym.

Wnętrze Fiata 500e łączy futurystyczny „retro-design" z prostotą wystroju samochodu EV (o napędzie elektrycznym). W zestawie wskaźników dominuje 7-calowy wyświetlacz TFT, pokazujący wszystkie funkcje pojazdu, łącznie ze stanem naładowania akumulatorów i zasięgiem jazdy. System nawigacji TomTom pozwala śledzić bieżący proces rozładowywania się baterii i przepływy energetyczne, a nawet znaleźć w czasie rzeczywistym najbliższe stacje elektrycznego „tankowania".

Sterowanie elektroniczną skrzynią przekładniową odbywa się przyciskami EPRND na konsoli centralnej, zajmowanej dotychczas przez drążek zmiany biegów. Dodatkowym stylowym smaczkiem jest czarny lub biały wystrój wnętrza z pomarańczowymi akcentami „elettrico" dla podkreślenia wyjątkowego charakteru Fiata 500e.

Najlepsze w klasie osiągi.

Zaprojektowany jako autentyczny EV (Pojazd Elektryczny) Fiat 500e wykorzystuje renomę subkompaktowego Fiata 500 wzbogaconą o 111-konny (83 kW) silnik elektryczny zasilany z baterii akumulatorów, których ładowanie za pośrednictwem pokładowego prostownika prądu 240V Level-2 (OBCM) trwa poniżej 4 godzin.

Według klasyfikacji EPA - amerykańskiej agencji ds. ochrony środowiska naturalnego, wydajność Fiata 500e w cyklu pozamiejskim wynosi 108 MPGe, przewyższając osiągi innych pojazdów o napędzie elektrycznym dostępnych na rynku USA. MPGe jest stosowaną przez EPA jednostką pomiarową dla określenia liczby mil, które może przejechać pojazd o napędzie elektrycznym z energii generowanej przez baterię akumulatorów, ekwiwalentnej jednemu galonowi (3,78 l) benzyny.

Przeprowadzone przez EPA testy wykazały, że na akumulatorach naładowanych w pełni, zasięg Fiata 500e wynosi około 140 km i jest największy wśród innych pojazdów elektrycznych oferowanych w USA przez najważniejszych producentów światowych.

EPA ocenia, że roczny koszt ładowania baterii 500e mieści się w granicach 500 dolarów, biorąc pod uwagę przewidywany koszt energii elektrycznej dla przebiegu 24.000 km rocznie przy jej zużyciu w cyklu mieszanym (miejskim i pozamiejskim). Fiat 500e pochwalić się może indeksem wydajności 116 MPGe w cyklu mieszanym oraz 122 MPGe w cyklu miejskim. Testowe zużycie energii wg EPA wynosi zaledwie 29 kWh na 100 mil (160 km).

Informacje dotyczące „kondycji" Fiata 500e, a więc poziomów i zużycia zasobów energetycznych baterii, lokalizacji samochodu wobec najbliższych stacji ładowania, planowania i modyfikacji tras podróży dostępne są za pośrednictwem aplikacji iPhone'a i Androida na kompatybilne smartfony.

Aby zapewnić optymalną zwrotność i skuteczność hamowania samochodu napędzanego silnikiem elektrycznym, 500e otrzymał szereg nowych rozwiązań zawieszenia i zespołów podwozia, pozwalających utrzymać typowo europejski model dynamiki jazdy, z której słyną samochody marki Fiat.

Technologie dostosowane do specyficznych wymagań rynków międzynarodowych.

Wszędzie tam, gdzie rosnąca świadomość zagrożeń dla środowiska naturalnego jednoczy grupy społeczne i władze, nawet z różnych kontynentów - objawiają się odmienne oczekiwania konsumenckie, wynikające z różnic kulturowych i politycznych. To jeden z ważniejszych powodów aliansu Fiata i Chryslera na rzecz wspólnego wdrażania programów zrównoważonej, ale dostosowanej do specyficznych potrzeb mobilności w obszarach aktywności obu tych grup przemysłowo-kapitałowych.

Z tego względu to właśnie Chrysler stanowi doświadczalne centrum wiedzy w zakresie elektryfikacji pojazdów dla obu Grup ze szczególnym naciskiem na komercjalizację tego rodzaju produktów w USA, gdzie technologie zeroemisyjne cieszą się rosnącym uznaniem i popularnością. W Europie z kolei - Fiat Group Automobiles zwalcza zanieczyszczenie powietrza stosując w silnikach benzynowych i wysokoprężnych własne technologie typu TwinAir, MultiAir czy MultiJet II, uzupełnione o systemy zasilania coraz szerzej dostępnymi paliwami alternatywnymi (metan i LPG).