Fiat Auto Poland S.A. już 20 lat na gospodarczej mapie Polski.

28 maja 2012

Z wielu przełomowych dat w ponad 90-letniej historii Fiata w Polsce, bez wahania można wskazać dwie, chyba najważniejsze. Pierwsza to rok 1921, kiedy w Warszawie położono kamień węgielny pod budowę pierwszej poza granicami Włoch fabryki Fiata, jak zapisano w dokumentach „na chwałę i pożytek przemysłu polskiego". Od tego momentu datuje się obecność włoskiej marki w Polsce. Druga z nich nastąpiła 71 lat później.

 

Był 28 maja 1992 roku, kiedy to w obecności prezesa Grupy Fiat, Giovanni Agnelli, oraz premiera RP, Jana Olszewskiego zawarto umowę pomiędzy Skarbem Państwa RP, Fabryką Samochodów Małolitrażowych S.A. (FSM) i Fiatem Auto S.p.A. o zawiązaniu na bazie przejętego kompleksu przemysłowego FSM, trzech włosko-polskich spółek akcyjnych: FCA Poland, Magneti Marelli Poland i Teksid Poland, działających w sektorach; samochodowym, odlewniczym i komponentów samochodowych. Umowę Definitywną podpisali: wicepremier i minister finansów RP, Andrzej Olechowski i dyrektor generalny Fiata, Paolo Cantarella.

Tak rozpoczęła się jedna z największych w Polsce inwestycji z udziałem kapitału zagranicznego. Był to przełomowy moment, który otworzył przed polskim przemysłem samochodowym nowe możliwości rozwoju. Polska natomiast zyskała dostęp do zagranicznych rynków, na których działał Fiat. Powstanie FCA Poland S.A. było przyczynkiem do boomu przemysłu motoryzacyjnego w Polsce. Spowodowało napływ wykwalifikowanego „kapitału ludzkiego", najnowocześniejszych technologii, uznane firmy lokalne i światowe, „podążając za Fiatem" właśnie w Bielsku-Białej i Tychach zaczęły umieszczać i rozwijać swoją działalność. Warto zaznaczyć, że już w 1998 roku ok. 75% wszystkich kooperantów FCA Poland stanowiły firmy polskie.

Od chwili utworzenia, spółka FCA Poland kontynuowała rozpoczętą jeszcze w 1973 r. w bielskim FSM produkcję modelu Fiat 126p, dokonując w latach dziewięćdziesiątych restylingu auta. Równolegle w tyskim zakładzie produkowano także Cinquecento. Ostatni, żółty Fiat 126p „Maluch Happy End" o numerze seryjnym 3.318.674 opuścił linię produkcyjną bielskiej fabryki w dniu 22 września 2000 roku.

Dwudziestosiedmioletni staż produkcyjny uczynił z „malucha" rekordzistę wśród samochodów.

 

Fiat w Bielsku-Białej i Tychach znacznie rozszerzył gamę pojazdów wytwarzanych w swoich polskich fabrykach, uruchamiając produkcję samochodów Uno oraz należących do rodziny world car modeli Siena i Palio Weekend. Na początku 1998 roku zadebiutował następca Cinquecento - Fiat Seicento, produkowany tylko w Polsce i eksportowany na rynki europejskie. We wrześniu 2003 roku spółka wprowadziła na rynek Fiata Pandę, który otrzymał prestiżowy tytuł Car of The Year 2004, jako pierwszy samochód z segmentu A w historii tego konkursu. W 2007 roku następuje kolejna nowa inwestycja Fiata w Polsce - uruchomienie produkcji nowego Fiata 500, który jako drugi samochód produkowany przez FCA Poland S.A., zdobył tytuł Car of the Year 2008. W 2008 roku na tyskich liniach produkcyjnych pojawił się Abarth 500, także w wersji cabrio. Rok 2008 przynosi także ważne wydarzenie w europejskiej motoryzacji - w tyskim zakładzie Fiata Ford lokuje na wyłączność produkcję nowego Forda KA.

Lata 2003 -2008 to okres najważniejszych inwestycji Fiata w Tychach - zakład otrzymuje super nowoczesne, najwyższej światowej klasy wyposażenie linii produkcyjnych. Powstaje nowa lakiernia wodorozcieńczalna i nowa hala montażu samochodów oraz rozbudowuje się potencjał produkcyjny spawalni. W maju 2011 roku z linii produkcyjnych FCA Poland zaczynają zjeżdżać Nowe Lancie Ypsilon. To czwarty nowy model, którego seryjna produkcja została uruchomiona przez FCA Poland S.A. w ciągu ostatnich pięciu lat, ale zarazem pierwszy z segmentu B, a właściwie B Premium, który po długim okresie produkcji skierowanej wyłącznie na segment A, produkowany jest w zakładzie FCA Poland S.A. w Tychach.

Obecnie FCA Poland to największa ze spółek Grupy Fiat w Polsce. Jest tu największym producentem samochodów i czołowym polskim eksporterem (około 98% produkcji trafia na rynki prawie 70 krajów świata). Fabryka FCA Poland w Tychach to trzecia najważniejsza po Włoszech i Brazylii fabryka Fiata na świecie i jeden z największych i zakładów produkcyjnych w Europie. W roku 2011 wyprodukowano łącznie 467 760 samochodów, co oznacza, że co 44 sekundy z taśmy produkcyjnej fabryki zjeżdża gotowe auto, a dziennie zjeżdża ich ok.1800 szt.

W swojej dwudziestoletniej działalności firma FCA Poland wyprodukowała 6,5 miliona samochodów, z czego wyeksportowała 4,8 miliona, co niewątpliwie stanowi bogaty dorobek przemysłowy.

Dwudziestoletnią współpracę stawia się też za przykład udanej prywatyzacji dużego, państwowego przedsiębiorstwa w Europie Środkowej. Sukces, jaki FCA Poland może zapisać na kartach swojej historii, dotyczy zarówno funkcjonowania nowoczesnego przedsiębiorstwa, jak również tworzenia nowej, przemysłowej wspólnoty. Dzięki przejęciu i dostosowaniu systemu pracy Fiata do polskich uwarunkowań gospodarczych, zagwarantowano także w kraju nad Wisłą najwyższe standardy produkcyjne, jakościowe i organizacyjne wspólne dla wszystkich zakładów Koncernu Fiat i cenione na arenie międzynarodowej, m.in.: Polska Nagroda Jakości (2004 r.), Certyfikat ISO 9001, zaszczytne tytuły EFQM-European Foundation Quality Management i WCM: Silver Level Word Class Manufacturing. Dzisiaj FCA Poland to przedsiębiorstwo zaliczające się do najlepszych zakładów światowego przemysłu samochodowego i jednego z największych w Europie pod względem wielkości produkcji. O jakości produkcji najlepiej świadczą liczne nagrody i wyróżnienia zarówno dla samej fabryki, jak i produkowanych tutaj samochodów.

W ciągu 20 lat swojej działalności FCA Poland zainwestował w Polsce blisko 10 miliardów złotych. Poza inwestycjami związanymi z konkretnymi modelami samochodów (Cinquecento, Uno, Siena, Palio Weekend, Seicento, Panda, Fiat 500, Abarth 500, Lancia Ypsilon), dużą część funduszy przeznaczano na pokrycie prac badawczo-rozwojowych, poprawę warunków pracy, ochronę środowiska, realizację programów szkoleniowych oraz dostosowanie produkcji i działalności firmy do światowych standardów. Pracownicy FCA Poland są profesjonalistami i to dzięki także Ich umiejętnościom i zaangażowaniu w proces produkcyjny fabryka Fiata w Tychach osiągnęła tak wysoki poziom doskonałości.

 

W swej pozaprodukcyjnej działalności FCA Poland wspiera inicjatywy kulturalne, sportowe i charytatywne. Istotnym kryterium jest znaczenie i prestiż inicjatyw, które Fiat decyduje się wspierać. Sponsorowanie ważnych i związanych z tradycją imprez służy kształtowaniu pozytywnego wizerunku firmy, budowaniu zaufania i kreowaniu wiarygodności. FCA Poland angażuje się w szczególne wydarzenia sportowe, jak wyścig kolarski Tour de Pologne, Międzynarodowe Biegi Uliczne, czy Rodzinne Rajdy Rowerowe. Pomaga także ważnym lokalnym klubom sportowym, jak siatkarkom z BKS Aluprof,  czy hokeistom z GKS Tychy. Teatr Polski w Bielsku-Białej, podobnie jak Bielskie Centrum Kultury i Miejskie Centrum Kultury w Tychach, znajdują się w stałej sponsoringowej ofercie. Prestiżowe wydarzenia kulturalne, w które angażuje się Fiat, mają znakomitą markę. Bez Fiata nie miałby szans zaistnienia Festiwal Kompozytorów Polskich, któremu patronował Henryk Mikołaj Górecki, Jazzowa Jesień - jeden z największych festiwali tego typu w Polsce, Śląska Jesień Gitarowa, czy organizowane w Bielsku-Białej koncerty Sacrum in Musica. Sport i kultura są od lat sferą szczególnie bliską firmie FCA Poland i to również spaja ogniwa Koncernu.

Z trzema największymi uczelniami technicznymi w kraju FCA Poland ma podpisane  umowy o współpracy /Politechnika Warszawska, Politechnika Śląska, Akademia Techniczno-Humanistyczna/. Co roku najlepsze prace magisterskie i doktoranckie nagradzane są wysokimi nagrodami ufundowanymi przez Grupę Fiata w Polsce. Łącznie na ten cel dotychczas w 15 edycjach Grupa Fiat w Polsce przeznaczyła bez mała 1.300.000 zł,  z czego ze strony FCA Poland  prawie 580.000 zł.

Ponadto, Spółka, jak i inne polskie spółki Grupy Fiat, doceniając wielki kapitał, jaki posiada w swoich pracownikach, nieprzerwanie od 1996 roku nagradza Ich dzieci za dobre wyniki osiągnięte w nauce. W dotychczasowych 16 edycjach konkursu przyznano w FCA Poland 1264 nagrody na łączną wartość bez mała 4.500.000 zł.

FCA Poland w liczbach:

- 6.504.914 wyprodukowanych samochodów (1992 - 2012),
w tym:

2.116.837 - Fiat Panda
1.328.973 - Fiat 600
1.102.684 - Cinquecento
846.239 - Fiat 500
375.436 - Fiat 126p.
317.329 - Ford Ka
188.185 - Fiat Uno
59.218 - Lancia Ypsilon
57.022 - Fiat Punto
50.152 - Fiat Siena
34.137 - Fiat Palio
19.124 - Fiat Brava
3.840 - Fiat Bravo
2.893 - Fiat Ducato
2.845 - Fiat Marea

Z tego:
1.704.823 na kraj
4.800.091 na eksport

 

Zatrudnienie:
- ok. 5000 pracowników  (maj 2012)

Przychody  ze sprzedaży (za rok 2011)
16,5 mld zł

Wartość eksportu (za rok 2011)
13,3 mld zł

Powiązane informacje

Dominacja samochodów Grupy FIAT - CHRYSLER w Plebiscycie „BEST CARS 2014” magazynu „Auto Motor i Sport”.

Samochody Grupy FIAT-CHRYSLER zdominowały 20. edycję Plebiscytu „BEST CARS 2014" zorganizowanego przez miesięcznik „Auto Motor i Sport".

2014-02-24

1 000 000 Fiatów 500 wyprodukowanych w Tychach i Toluca.

Z linii produkcyjnej FCA Poland S.A. zjechał milionowy egzemplarz Fiata 500. Ten model-ikona został wprowadzony na rynek w roku 2007 i sprzedawany jest obecnie w ponad 100 krajach całego świata -  począwszy od Włoch, przez Brazylię, Republikę Południowej Afryki i Japonię, aż po Stany Zjednoczone i rynki Bliskiego Wschodu. Od roku 2011 jego produkcja odbywa się także w meksykańskiej fabryce Toluca. 

2012-11-19

Prezydent Republiki Serbii, Boris Tadić, odwiedził stoisko Fiata na Salonie Samochodowym w Genewie.

Dziś, na 82. Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie, stoisko firmy Fiat odwiedził Prezydent Republiki Serbii, Boris Tadić wraz z towarzyszącą delegacją rządową, na czele której stał Minister Gospodarki, Nebojša Ćirić.

2012-03-06

Fiat w gronie najbardziej pożądanych marek świata.

W opiniach Konsumentów marka Fiat odnotowała jeden z największych wzrostów pod względem chęci posiadania. Tak wynika z najnowszego rankingu „Brand Desire 2012" opublikowanego przez należącą do M&C Saatchi firmę konsultingową Clear.

2012-02-16