Europejska prezentacja samochodów Fiat 500 Topolino w Krakowie.

26 czerwca 2013

500

W dniach 20-23 czerwca 2013 do Krakowa zawitało 40 „klasyków światowej motoryzacji„ - Fiatów 500 Topolino, („Myszka"), które przyjechały z Holandii, Niemiec, Szwajcarii i Włoch (przedstawiciele tamtejszych Topolino Autoklubów) - samochodów wyprodukowanych w latach 1937-1955.
Z Włoch przyjechało Topolino (500A) zarejestrowane 17 czerwca 1939 roku, którego Właściciel mieszka w Neapolu. Topolino po przejechaniu całych Włoch (wyjazd w poniedziałek 17 czerwca), potem Austrii i Słowacji, dotarło do Polski po pokonaniu 1800 kilometrowej trasy, którą musiało również przebyć w drodze powrotnej. Najstarszym zaś wśród obecnych było czerwone Topolino z 1937 r. z Polski (jedyny przedstawiciel naszego kraju). 

Wszystkie „Myszki" imponowały wspaniałą „kondycją", mnogością barw i wersji, w tym m.in. kabrio oraz kombi 500C Belvedere („giardinetta").
Zlot był wspaniałą okazją, by przekonać się, że prowadzenie Fiata 500 Topolino w zgodzie z jego tempem nadaje podróżowaniu niesamowitego charakteru, zapewniając tu i teraz nieocenione poczucie jedności. Samochód ten ma swój niepowtarzalny styl, którym emanuje na otoczenie, porywając swoją „słodyczą". I mimo swoich „tylko" 13 koni mechanicznych pod maską, dziarsko mknie na drodze z prędkością 50 km/h. 

Organizator zlotu - Topolino Autoclub Italia - w tym roku zaproponował zorganizowanie zlotu w Polsce. Jest to pewna nowość, ponieważ w odróżnieniu do przyjętych zasad, żaden Topolino Autoklub nie był tym razem u siebie, ale wszystkie gościły w Polsce - w dużym i ważnym kraju europejskim, w którym nie istnieje jeszcze oficjalnie zrzeszona grupa pasjonatów tego modelu samochodu.
Wybór Polski nie był rzeczą przypadkową: z faktu obecności zakładu Fiata w Tychach zrodził się pomysł zorganizowania spotkania właśnie tutaj. Dodatkową motywacją zorganizowania tej europejskiej imprezy w 2013 roku w Polsce jest fakt, że Fiat na przestrzeni swojej ponad 90-letniej historii w Polsce produkował Fiata 500 Topolino w swojej fabryce w Warszawie od 1937 roku.
Stąd zrodził się pomysł poznania tej historii poprzez zorganizowanie zlotu pod hasłem widniejącym na identyfikatorach: THE POLISH ROAD OF FIAT.
Bliskość zakładu w Tychach i bardzo bogata historia Krakowa pozwoliła uczestnikom lepiej zapoznać z polską historią i aktualna sytuacją.

Patronem przedsięwzięcia było ASI (Automotoclub Storico Italiano) - włoskie stowarzyszenie klubów skupiających się na zabytkowych pojazdach: samochodach, motorach, ciężarówkach, autobusach i samolotach. Dziś w ASI zrzeszonych jest ponad 260 klubów (202 tyś członków).

W piątek 21.06.2013 parada 40 „Myszek" dzielnie przejechała z Krakowa do fabryki Fiat Auto Poland w Tychach, gdzie uczestnicy zlotu po spotkaniu się z jej dyrektorem, p. Antonim Greniem, mieli okazję zobaczyć prowadzoną na poziomie światowym, wg metodologii WCM produkcję samochodów: Fiata 500/500C; Abarth 500/500C, Lancii Ypsilon i Forda KA.

Z fabryki kolumna Topolino przejechała ulicami Tychów na Plac Baczyńskiego, gdzie przez kilka godzin samochody były podziwiane przez tysiące mieszkańców miasta.
Późnym popołudniem „Myszki" równie dzielnie wróciły do Krakowa.

W sobotę 22.06.2013 imponująco prezentująca się kolumna Topolino w asyście policji przejechała ulicami Krakowa na Rynek, wzbudzając po drodze ogromne zainteresowanie tysięcy krakowian. Na Rynku samochody były prezentowane i podziwiane przez kilka godzin, przyciągając uwagę mieszkańców i turystów z całego świata.
Po południu z członkami Topolino Autoclub Italia spotkał się przedstawiciel władz miasta Krakowa, pan Marcin Kandefer, dyrektor Wydziału Informacji, Turystyki i Promocji Miasta.

Warto przypomnieć, że sześć klasyków - Fiatów 500 Topolino - odwiedziło Polskę już w 2009 r. Warszawa znalazła się wtedy na trasie wyjątkowego rajdu rozgrywanego na historycznej trasie Tallin - Monte Carlo, zorganizowanego przez Topolino Club Nederland. Rajd ten był o tyle wyjątkowy, że jego trasa przebiegała przez te same miejscowości, co w 1939 r., kiedy to dwóch śmiałków pokonało tę trasę FiatemTopolino.
W związku z tym wydarzeniem, w niedzielę 3 maja 2009 roku Fiat Auto Poland zorganizował spotkanie z uczestnikami tego niecodziennego wydarzenia przed Pałacem w Wilanowie.

TOPOLINO AUTOCLUB ITALIA.
Jest pierwszym włoskim klubem utworzonym w 1977 roku w celu zjednoczenia właścicieli FIATA 500, produkowanego od 1936 do 1955 roku i znanego pod nazwą "Topolino".
Wraz ze wzrostem ilości członków klubu zarówno we Włoszech jak i za granicą (teraz jest ich ponad 350), dużo zmieniło się od tamtej pory. Klub wspiera spotkania właścicieli tego pojazdu, organizując imprezy turystyczne we Włoszech (Rzym, Florencja, Wenecja, Siena, Rawenna, Perugia, południowe morza, itd....) i zapewniając obecność własnego stoiska na najważniejszych wystawach branży, takich jak AUTO MOTO D'EPOCA w Padwie i AUTOMOTORETRO w Turynie.

Klub nabył z Archiwum Fiata zestawy wykończeniowe różnych modeli i wersji produkowanych od 1936 do 1955 roku, zapewniając w ten sposób prawidłową renowację samochodów, ale stawiając na pierwszym miejscu (tam gdzie to możliwe) ich konserwację.

Od 1989 roku Klub jest zrzeszony w ASI (AUTOMOTOCLUB STORICO ITALIANO). Jest to włoskie stowarzyszenie klubów skupiających się na zabytkowych pojazdach: samochodach, motorach, ciężarówkach, autobusach i samolotach. Dzisiaj zrzeszonych jest ponad 260 klubów z  ponad 202.000 członków (www.asifed.it).
Topolino Autoclub Italia wiele razy zdobywał nagrodę "MANOVELLA D'ORO" (ZŁOTEJ KORBY) ustanowioną przez ASI do wyróżniania klubów za najładniejsze i najlepiej zorganizowane imprezy.

Największe, branżowe magazyny włoskie takie jak RUOTECLASSICHE czy AUTO D'EPOCA często prosiły Topolino Autoclub Italia o egzemplarze do przygotowania serwisów prasowych poświęconych temu samochodowi. Również RAI Radio Televisione Italiana miała okazję prosić naszych członków o udostępnienie Topolino do programów telewizyjnych. To samo dotyczy niektórych produkcji kinowych.

W 2007 roku, przy okazji prezentacji nowej 500 Prezydentowi Republiki Włoskiej - Giorgio Napolitano przed pałacem na Kwirynale w Rzymie, Fiat zwrócił się do Topolino Autoclub Italia o udostępnienie niezwykłego egzemplarza Fiata 500 pochodzącego z 1936 roku.

W 2006 roku, Klub zorganizował w Turynie obchody siedemdziesiątej rocznicy prezentacji FIATA 500, które miały miejsce 15 czerwca 1936. Uczestniczyło w nich 208 Fiatów „Topolino" pochodzących z krajów takich jak: Włochy, Holandia, Niemcy, Anglia, Szwecja, Norwegia, Szwajcaria i Słowacja. Okazja ta stworzyła możliwość klubom związanym z 500 zjednoczenia się w EUROPEJSKIEJ FEDERACJI FIATÓW TOPOLINO. Co roku, klub z danego państwa organizuje europejską imprezę na terytorium swojego kraju. W ten sposób Fiaty „Topolino" miały okazję pojawić się w całej okazałości na drogach Berna, Lucerny, Maranello, Garmisch czy Zeelander. Szeroki wachlarz możliwości zapewniony przez europejską federację w pełni zaspakaja prawdziwe powołanie samochodu takiego jak „Topolino" do bycia nie tylko środkiem transportu, ale również narzędziem do przybliżenia i poznawania różnych kultur.