Słownik

  1. a
  2. b
  3. c
  4. d
  5. e
  6. f
  7. g
  8. h
  9. i
  10. j
  11. k
  12. l
  13. m
  14. n
  15. o
  16. p
  17. q
  18. r
  19. s
  20. t
  21. u
  22. v
  23. w
  24. x
  25. y
  26. z

Common Rail

Co to jest

Powiązane pozycje

Common Rail to system, który zwiększa ciśnienie paliwa w układzie wtryskowym silników diesel, co powoduje zwiększenie osiągów silnika oraz zmniejszenie hałasu, zużycia paliwa i emisji spalin.

Common rail - immagine

Jak działa

Za pośrednictwem pompy hydraulicznej, olej napędowy jest utrzymywany pod ciśnieniem (aż do osiągnięcia 1800 bar) wewnątrz jednego kanału (common rail = wspólna listwa wtryskowa). Kanał ten jest połączony z "inteligentnymi" wtryskiwaczami elektronicznymi, które na żądanie wprowadzają dokładną ilość oleju napędowego bezpośrednio do komory spalania. Paliwo jest wtryskiwane w formie spray'u, tak aby się całkowicie spaliło.
System ten powstał aby zapobiec wahaniom ciśnienia spowodowanym pracą pompy oraz otwarciom wtryskiwaczy. Common Rail cały czas dostarcza paliwo pod ciśnieniem, zapobiegając opóźnieniom spowodowanym uruchomieniem silnika (gdzie kanał musi się napełnić olejem napędowym) i zmianom prędkości obrotowej.

Historia

Common Rail powstał na bazie projektu wprowadzonego w latach '80 przez Fiata, którego zamysłem było opracowanie nowego układu wtryskowego do silników diesel.
Od '87 do 1990 projekt był opracowywany przez Magneti Marelli i przez Ośrodek badawczo- rozwojowy Fiata w Orbassano (część elektroniczna) oraz przez Ośrodek badawczo rozwojowy Elasis (część mechaniczna). Do 1993 roku trwał okres przedprodukcyjny, w 1994 projekt został odstąpiony Bosch'owi, który zajął się jego rozwojem i sprzedażą.
Pierwszym samochodem wyposażonym w nowy układ Common Rail była w 1997 rokuAlfa Romeo 156 JTD. Przez kolejne dwa lata Fiat i Bosch miały wyłączność na ten układ, a później został rozszerzony na resztę rynku motoryzacyjnego.

Powiązane pozycje

DPF

​Urządzenie, które zatrzymuje cząsteczki stałe i płynne znajdujące się w spalinach. Filtr ten znacznie redukuje emisję cząsteczek. Po wychwyceniu przez filtr, cząteczki te są usuwane podczas normalnej eksploatacji.

Multijet II

Silnik diesla drugiej generacji, zaprojektowany przez Fiat Group, ma osiągi lepsze niż silniki  diesel poprzedniej generacji.